Chronometre officiel LIP

Gisteren binnengekomen een defect Frans LIP zakhorloge.

Zilvergrijze wijzerplaat en geblauwde wijzers, deze heeft geen chronometre op de wijzerplaat staan.

Het horloge is met 48mm niet zo groot.

Zeer mooi uurwerk, de opwindveer zat strak opgedraaid maar de balans was gelukkig goed.
Met een houten stokje het tandwiel linksboven in de draairichting geduwd en het uurwerkje begon gelijk te tikken.
De fijnafstelling werkt met een excentrische schijf, 40.1 is het kalibernummer van het uurwerk.
Ik denk dat het een horloge uit de jaren vijftig is.

Uurwerkje loopt tot nog toe prima, met de wijzerplaat omhoog de beste waarde, valt alleen wat uit de toon met de kroon omhoog met -28 seconden.
Gemiddeld +4 / -28 sec.

De chronometertesten werden in Frankrijk uitgevoerd door de observatoire national de Besanson, in de zelfde stad waar ook de LIP fabriek gehuisvest was.

De gebouwen staan naast de sterrenwacht.

Bedankt voor het kijken.
Mvg, Chris.

3 likes

Mooi mooi, veel plezier ermee!!!
btw apart die fijnafstelling zo ook :slight_smile:

1 like

Mijn beste,

Zeer fraai!!
Horloge-Schoonheid in zijn zuiverste vorm. :four_leaf_clover:

Orologio Signaturis Temporis. :wink:

1 like

Een simpel ogende klok, en wat een feest binnen! De afwerking is fantastisch en de fijne afstelling is top.

1 like

Ja, ik vond de afwerking van het uurwerk ook heel mooi, ik heb op het internet nog geen andere LIP kunnen vinden die er zo uitziet. :smile:

Mooie strakke aanwinst, prachtig uurwerkje!
Hopelijk is er op het internet nog wat info terug te vinden over de “chronometre officiel” inscriptie.

De fijnafstelling lijkt wel een beetje op het systeem wat op sommige Longines zakhorloge-kalibers zit:

2 likes

Dat is een heel mooi Longines uurwerk. :ok_hand:
Ik heb ook nog een paar Revue zakhorloges met deze fijnafstelling, je ziet het wel vaker. :smile:
Er is helaas niet veel over de Lip inscriptie te vinden.