Chrono's from Russia witch love

Okay geen James Bond horloges, maar vond de kreet wel erbij horen.

Vandaag maar eens een overzicht gemaakt van mijn Chrono’s met calber 3133.
Deze vormen, buiten mijn Amphibia van Vostok en mijn Seiko handopwinders de bovenmoot van mijn collectie.
Excuses voor de kwaliteit van sommige foto’s.

Een deel van mijn verzameling;

Opmerkelijk is dat de Re isue Poljot ( met dank aan Adriaan) niet opvalt tussen de vintage. Toch is deze anders, hij heeft namelijk Mineraalglas, de vintage hebben een degelijk acryl glas.

Moderner zijn de twee uitvoeringen met volledige stalen gematteerde kast.
De Sturmanskie heeft helder glas en de zwarte Cosmonaut ontspiegeld glas.

Achterzijde, mag ook gezien worden.

Er zijn er twee die gemaakt zijn voor de Russische luchtmacht.

Deze beide Shturmanskie’s zijn in 1992 in actieve dienst gekomen. De uitvoering met de grotere kast en tweede tijdzone is gemaakt voor militaire piloten.

Gekocht uit een oude voorraad (NOS) en hij is dus helemaal als nieuw!

Ik kan er uuuuren naar kijken… De grote rode Secondewijzer van de chronograph heeft op het uiteinde een vliegtuigmodel.

De voorloper was exact het zelfde maar had geen tweede tijzone. Die uitvoering is dus van voor 1992, welke ook in mijn bezit is, momenteel bij de horlogemaker.De wijzers worden nog vervangen.

De eerste Shturmanskie militaire Chrono.

De uitvoering die kleiner is met de chromen kast en drukbodem ( de rest op deze foto’s hebben allen een geschroefde bodem) is bedoeld voor luchthavenmedewerkers, aangezien deze medewerkers onder militair gezag waren.

Andere kast, kleiner, maar dezelfde mooie frisse wijzerplaat.
Hij voelt ook prettig aan, klein ( 38mm ) en toch een chrono

Uurwerk, na 35 jaar nog steeds goed en betrouwbaar van deze klok, dit is een Caliber 3133, een uurwerk wat op de machines van Valjoux 7734 is gemaakt.

De rest op de foto zijn civiel chronograven, maar net zo interessant als de militaire om te verzamelen.

Jammer dat ze niet alle op de familiefoto kunnen die ik bezit, maar wil deze klokken met een echte geschiedenis niet onthouden.

Civiele uitvoeringen, Poljot 3133.
Zwart,

Wit,

oud en nieuwe,

Nog steeds, mooie en betaalbare Chrono’s zoals deze Sturmanskie.

Of deze ISS uitvoering, met dezelfde kast, maar een totaal andere look.

Ieder zijn smaak, maar ik kan veel plezier aan deze Russen beleven, die een rijke geschiedenis hebben, nog steeds relatief betaalbaar zijn, en belangrijker, ze zijn dagelijks goed te gebruiken, ook de oudere. Ze zijn betrouwbaar, zolang je maar bewust blijft dat het een presisie instrument is. Een lopende chronograaf functie direct restten, met de onderste pusher, gaat fout.
Zelfs bij een Poljot/Shturmanskie…

Greetz Erik (ehwatch)

Mooie collectie :}

… met name de zwarte Cosmonaut :~

k heb het al vaker gezegt maar mooie horloges (jammer van die logo’s) vooral de zwarte chrono’s.

schitterende collectie, en de foto’s zijn prima toch.
grt arie.

Mijn beste,

Erik, een prachtige collectie aan Russische horlogerie heb jij.
Stuk voor stuk gedegen horloges met een geschiedenis. Een geschiedenis welke deze horloges een toegevoegde waarden geeft, welke in de lengte der jaren alleen maar verder zal rijpen.

Doch het meest essentiële vind ik dat jij er met zoveel voldoening plezier aan beleeft.
En dat moge duidelijk zijn na het lezen en vooral zien (want er is niets mis met jou foto’s) van al dat fraais aan Russische horlogerie.
Chapeau!! (tu)

Orologio Signaturis Temporis.:wink:

Wow, wat een collectie! Mooi! :slight_smile:

Wat een prachtige collectie Eric, ik kan me voorstellen dat je er uren naar kunt kijken, zou ik ook doen :wink:
Bedankt voor het delen middels de mooie foto’s.

mvg, Frans

Mooie verzameling Sturmanskie’s. :~
Groeten, Chris.

Echt een hele mooie colectie! Zie wel de aantrekkingskracht van de russische klokken.

Mooi hoor!!!
Waarom ben je juist deze russen gaan verzamelen?
Of ben ik nu te brutaal.

Hoi Oscar,

Ik vind het zeker niet brutaal als je vraagt waarom ik juist deze Russen verzamel.

Ik ben juist deze Russen gaan verzamelen omdat de look erg mooi is, betaalbaar ( nu nog wel), betrouwbaar, en daarbij de maat die goed bij mijn pols past.
Daarbij vind ik ze erg mooi, in het bijzonder de Sturmanskie’s.

Maar de Amphibians verzamel ik ook, maar juist weer die met een stalen kast, want die zijn het beste en zeldzaam. Dat zijn meer mijn gebruiks klokjes.

Erik,

Lof weer voor je inzending. En voor je horloges natuurlijk. Wat een pareltjes en wat een passie spreekt er uit de ontwerpen én je verhalen.

Groet, Frank

Mooie foto’s van mooie horloges. Ik mag hier graag naar kijken! (tu)

Heb je trouwens enig idee of die Shturmanskie’s nog steeds worden verstrekt aan Russische piloten?

thnxB)-

Hoi Paul,

Wat ik vernomen heb is dat sinds 2006 de piloten vrij zijn met de keus, wat ze om de pols willen dagen.( bron een bekende uit mijn straat en zijn vader is oud luchthavenmedewerker in Rusland)
Poljot en Sturmanskie zijn toen ook (gedeeltelijk) uit Rusiesche handen gekomen met de vrije markt, en is onder Volmax is gekomen. Volmax is eigenaar van Poljot, Sturmanskie, Buran etc. Later is dit weer een onderdeel van Maktime geworden.
Uurwerken komen uit het moederland, assemblage in Duitsland.

Daarom zie je ook Buran en bv Junkers met uurwerken van Poljot 3133.
Deze firma heeft vandaag de dag de re isseu’s gemaakt van de chrono’s ( zoals op de fotos te zien is) en de Gargin.

Mooi spul, van zeer goede materialen,en hebben nog een beetje DNA meegekregen door nog steeds gebruik te maken van het zelfde uurwerk.Deze uurwerken zijn een beetje aangepast in de loop der tijd, dus goed doorontwikkeld.

Sommige hebben een Hackfunctie en dat was enkel voorbestemd voor de piloten, dus de Sturmanskie’s. Niet alle Sturmanskies hebben die functie.
Ik ben er achter gekomen dat je naar de balansas moet kijken om te kunnen bepalen of die tool er op zit.

Is de balansas koperkleurig is het een “gewonen” uitvoering, heeft de balansas een staal kleur is deze met die hackfunctie voorzien.

Er is echter rond 2000 wat opruim acties van start gegaan betreft de uurwerkonderdelen, waardoor het kan gebeuren dat een balansas die koper is toch een hackfunctie heeft. Dus helemaal zeker kan je niet zijn, mits je het uitprobeerd.
Zeker is dat een Poljot deze functie niet zal hebben
Ik hecht toch meer (gevoels)waarde aan de echte, die ook wel de puuren klokjes worden genoemd, en dat zijn de klokken die daadwerkelijk in Rusland zijn gemaakt.

Gr, Erik

Mooie serie foto’s en idem collectie! (tu)

Je vertelde dat resetten met lopende chronograaf fout gaat.
Nou, dat valt nog wel mee, hoor.
Hier op de foto werkt de chronograaf.

De grote y vormige gaffel ligt nu tegen de zijkant.
In de gaffel zit een uitsparing gemaakt, waar nu het nokje voor het restknopje in rust, ( bij de cocktailprikker ).
Druk je nu de resetknop in, dan gebeurt er helemaal niets omdat het nokje niets raakt.
Ik heb het voor de zekerheid nog even uitgeprobeerd.:wink:
Ik denk dat je dit niet moet doen met de oude Strela met 3017 kaliber.
Groeten, Chris.