Okay geen James Bond horloges, maar vond de kreet wel erbij horen.
Vandaag maar eens een overzicht gemaakt van mijn Chrono’s met calber 3133.
Deze vormen, buiten mijn Amphibia van Vostok en mijn Seiko handopwinders de bovenmoot van mijn collectie.
Excuses voor de kwaliteit van sommige foto’s.
Een deel van mijn verzameling;

Opmerkelijk is dat de Re isue Poljot ( met dank aan Adriaan) niet opvalt tussen de vintage. Toch is deze anders, hij heeft namelijk Mineraalglas, de vintage hebben een degelijk acryl glas.

Moderner zijn de twee uitvoeringen met volledige stalen gematteerde kast.
De Sturmanskie heeft helder glas en de zwarte Cosmonaut ontspiegeld glas.

Achterzijde, mag ook gezien worden.

Er zijn er twee die gemaakt zijn voor de Russische luchtmacht.

Deze beide Shturmanskie’s zijn in 1992 in actieve dienst gekomen. De uitvoering met de grotere kast en tweede tijdzone is gemaakt voor militaire piloten.

Gekocht uit een oude voorraad (NOS) en hij is dus helemaal als nieuw!

Ik kan er uuuuren naar kijken… De grote rode Secondewijzer van de chronograph heeft op het uiteinde een vliegtuigmodel.

De voorloper was exact het zelfde maar had geen tweede tijzone. Die uitvoering is dus van voor 1992, welke ook in mijn bezit is, momenteel bij de horlogemaker.De wijzers worden nog vervangen.
De eerste Shturmanskie militaire Chrono.

De uitvoering die kleiner is met de chromen kast en drukbodem ( de rest op deze foto’s hebben allen een geschroefde bodem) is bedoeld voor luchthavenmedewerkers, aangezien deze medewerkers onder militair gezag waren.

Andere kast, kleiner, maar dezelfde mooie frisse wijzerplaat.
Hij voelt ook prettig aan, klein ( 38mm ) en toch een chrono

Uurwerk, na 35 jaar nog steeds goed en betrouwbaar van deze klok, dit is een Caliber 3133, een uurwerk wat op de machines van Valjoux 7734 is gemaakt.

De rest op de foto zijn civiel chronograven, maar net zo interessant als de militaire om te verzamelen.

Jammer dat ze niet alle op de familiefoto kunnen die ik bezit, maar wil deze klokken met een echte geschiedenis niet onthouden.
Civiele uitvoeringen, Poljot 3133.
Zwart,

Wit,

oud en nieuwe,

Nog steeds, mooie en betaalbare Chrono’s zoals deze Sturmanskie.

Of deze ISS uitvoering, met dezelfde kast, maar een totaal andere look.

Ieder zijn smaak, maar ik kan veel plezier aan deze Russen beleven, die een rijke geschiedenis hebben, nog steeds relatief betaalbaar zijn, en belangrijker, ze zijn dagelijks goed te gebruiken, ook de oudere. Ze zijn betrouwbaar, zolang je maar bewust blijft dat het een presisie instrument is. Een lopende chronograaf functie direct restten, met de onderste pusher, gaat fout.
Zelfs bij een Poljot/Shturmanskie…
Greetz Erik (ehwatch)