Chronoswiss Regulateur

Van harte proficiat! Mooi exemplaar!

Maar eh… 5 cijferige getallen voor een prince?

Een big block is wellicht 5 cijfers of bijna 5 cijfers, maar een prince of small block kun je toch nog wel goedkoper krijgen?

Small block Transitional

1 like

Mooie Tudor en idd geen vijf cijferige prijzen. Ik keek naar de vroege versies jaren negentig. Daar betaald je voor een mooie full set de hoofdprijs. Ik hou het nu maar even mijn nieuwste aanwinst :sweat_smile:

1 like

Dat zijn inderdaad de big blocks. :v: is geen prince.

1 like

Exact deze Louis Erard had ik ook in 't vizier, maar gaat 'm niet worden. Mede door de diameter. Een tandje klassieker is de Cornehl Regulator. Verkrijgbaar in 42 en 40mm. Met ‘rändellünette’ of een gewone gladde afwerking. Prachtig, maar heb serieuze twijfels over de looks in real life. Lijkt alsof de wijzerplaat te diep ligt door de opbouw van het horloge. Statisch beeld is prachtig, maar op bewegend beeld slaat de twijfel toe. Mocht ik een keer in Stuttgart zijn… Tsja, de Chronoswiss is net dat beetje dunner en dat maakt het totaalplaatje (ook) erg aantrekkelijk. Enfin: genoeg te dromen :sleeping:

Excuus voor de ‘kaping’ van je NA, @Weel240, maar je merkt dat het concept van de regulateur aanslaat :blush:

5 likes

Hoe is de afleesbaarheid van de tijd in de praktijk?
Zo vanaf de foto’s lijkt het wel even puzzelen of went dit op den duur?

1 like

Je went er vrij snel aan, idd in het begin moet je een paar keer kijken.

1 like

Heerlijke echo uit het verleden, regulateurs.
Jammer dat je ze maar zelden tegenkomt.

Prachtexemplaar deze Chronoswiss.
Mooie bezel ook.
Van harte gefelicteerd met dit bijzondere horloge.

2 likes

Misschien een domme vraag, maar waar staat dit getal voor en is een verschil tussen 0,7 en 0,3 een grote afwijking?

ik geniet iedere dag van mijn regulator

1 like

Prachtig, geniet ervan.
Ook in het topic Chronoswiss only plaatsen hé.:wink:

3 likes

@Weel240

Gaaf horloge. Ik vind regulators gaaf maar ik kom er eigenlijk nooit een tegen met 1. Een leuke maat. Dus eigenlijk kleiner dan 40 mm/l2l max 47 mm en dan met 2. cool uurwerk.

Dat gezegd hebbende @peter_bij_de_tijd

Ik heb m ook nog nooit in t echt gezien. Ik vind m erg mooi en t uurwerk vind ik zeker icm met de gegraveerde balans schitterend.

In 2021 de stoute schoenen aangetrokken en een mail gestuurd. Waarom ik nog niet naar Stuttgart ben geweest? L2l is die in de 40 mm helaas te groot voor me. Bijna 51 mm l2l.

Maar gaaf dat zeker.

1 like

Zoiets dan? Ik vind deze zooo gaaf!

Alleen niet naar de prijs vragen😂

6 likes

Zó mooi! :star_struck:
Aandachtspuntje: waarom is de urensubdial kleiner dan de secondensubdial?
De uren heb je veel vaker nodig dan de seconden bij een regulateur.
Hoe groter hoe beter, de urensubdial.

En inderdaad, niet naar de prijs vragen.

1 like

Er zijn maar 12 uren in een schaal, en het is een vrij statische wijzer. Dus kun je in een oogopslag zien hoe laat het daar is. Maar om een accurate minuut- en seconde-meting te doen is het makkelijk als die schalen wat groter worden gemaakt.

Merk op dat de eerste regulateurs grotere klokken waren die gewoon nauwkeuriger waren dan andere klokken. Ergens rond 1720 zag de eerste het daglicht, in Engeland, als ik het wel heb. Deze regulateurs werden geprezen om hun accuratesse, en de lay out van de wijzerplaat was puur ter ondersteuning van een accurate lezing van de tijd.

3 likes

Mooi hoor, Chronoswiss gebruikte toen nog het (door henzelf onderhanden genomen) Enicar caliber waarvan zij de laatste nos exemplaren opgekocht hadden, dat maakt hem helemaal bijzonder, een soort in-house uurwerk.

Niet meer wegdoen zou uk zeggen.

3 likes

Misschien wel, misschien niet. Ik heb de Seiko SPB143J1 gekocht omdat ik het een bijzonder en mooi horloge vond en dat nog steeds vind. Het was bepaald geen goedkope Seiko en er werd door Seiko een heel verhaal omheen gehangen over de oorsprong, een duikershorloge uit 1963, dan schept dat bepaalde verwachtingen. Bijvoorbeeld dat er een uurwerk in zit wat beproefd en betrouwbaar is, iets wat voor een duikers horloge essentieel is lijkt me. Dat er door Seiko een uurwerk ingehangen wordt wat niet voldoet, is niet alleen teleurstellend, maar je verwacht het gewoon niet van een Seiko uit deze prijsklasse.
En voor mij reden om er na de reparatie afscheid van te nemen omdat de perceptie die Seiko gecreëerd heeft weg is.

1 like

Een hele mooie en klassieke regulateur, gefeliciteerd :partying_face: En gelukkig in een mooi formaat, staat je goed :+1:

1 like

Patek snapt het wel…

2 likes

2 likes

Was op rondreis in Zwitserland en stationeerde enkele dagen in Luzern.

Even binnengelopen bij Chronoswiss voor een rondleiding.

De guilloche wijzerplaat wordt nog steeds gemaakt met een toestel van 120 jaar oud.

Een kunstwerk!

6 likes