Chronoswiss Regulateur

Anderhalf jaar geleden een Seiko 143SPBJ1 gekocht waarover ik in januari 2022 op dit forum schreef “ Ik heb deze Seiko nu bijna 4 maanden en sinds de aankoop iedere dag om m’n pols gehad. De SPB143J1 is een blijvertje, helemaal met de Strapcode Jubilee band”.

Het kan verkeren. De Seiko liet het na anderhalf jaar zomaar afweten. Ondanks dat het uurwerk keurig onder garantie werd vervangen en daarna weer perfect liep, de liefde was weg en zo ook deze Seiko.

Voorzichtig gaan kijken naar wat anders, een Grand Seiko GMT SBGM221 is wel erg mooi en ook wel erg prijzig, maar twee horloges, de Tudor Prince Chronograph met een Panda dail en de Chronoswiss Regulateur stonden al een tijdje op mijn verlanglijstje.

De prijzen voor de Tudor waren in het kielzog van Rolex geëxplodeerd en voor een echt mooi exemplaar worden al vijf cijferige getallen gevraagd. Een echt mooie Chronoswiss Regulateur tegen een redelijke prijs was weer lastig te vinden. De zoektocht kon beginnen, een tijdje Chrono24, eBay en Marktplaats afgestruind om een idee te krijgen van het aanbod.
Best wel redelijk veel exemplaren, al waren de meeste niet in de staat die ik zocht.

In Duitsland een heel mooi exemplaar gevonden bij een professionele verkoper met 100% eBay score, een Chronoswiss Regulateur CH1223 met een witte wijzerplaat uit 2001 te koop zonder box maar met papieren. Na wat info over en weer en onderhandelen het horloge gekocht en twee dagen later in huis.

De Regulateur is met een diameter van 38mm naar hedendaagse begrippen niet zo groot, maar wat een ontzettend mooi horloge is dit. In de advertentie had het horloge nog een licht bruine horlogeband, op mijn verzoek kon dit gewijzigd worden naar een zwarte horlogeband en met een bepaald niet goedkope Graf Louisiana alligator horlogeband is een zeer fraaie combinatie geworden. Het uurwerk loopt constant ca +3 sec per dag en dat is OK.

![afbeelding|375x500, 50%]

48 likes

Gefeliciteerd Peter met deze mooie aanwinst :star_struck:

Chronoswiss daar zit ik ook af en toe (stiekem) naar te kijken

5 likes

Supermooi!

1 like

Prachtig! De bezel / kroon combi en gescheiden wijzers vd regulateur. Heel bijzonder. :ok_hand:

2 likes

Prachtig! Gefeliciteerd met deze Chronoswiss Regulateur. Iets vergelijkbaars - met een iets modernere twist - staat op m’n verlanglijstje. Leuk om deze weer langs te zien komen. Stof tot nadenken :smirk:

2 likes

Prachtig stijlvol. Gefeliciteerd. Veel plezier ermee.

1 like

Fraai. Geniet ervan!

1 like

Heel mooi! Geniet er van!

1 like

Stijlvol! Gefeliciteerd en veel plezier ermee!

1 like

Karaktervol horloge. Mooie aanwinst. Veel plezier ermee.

1 like

Wat is een ‘regulateur’ eigenlijk en wat is het voordeel?

1 like

Heel mooi en apart horloge! Gefeliciteerd ermee. :+1: :star_struck:

1 like

De regulateur was een chronometer aan boord van zeilschepen voor de locatiebepaling uit de tijd, dat er nog geen radio en satelliet navigatie bestond. De lengtegraad berekenen met een sextant was mogelijk, maar vanaf circa 1750 kon men met de marine chronometer een echt accurate berekening van de breedtegraad maken. Chronoswiss was de eerste die de regulateur als polshorloge in de vorm van een marine chronometer uitbracht. Een soort hommage aan een stukje maritieme geschiedenis.

3 likes

Eerlijk gezegd geen idee, maar het is een bijzonder horloge met een mooi verhaal.

1 like

Van harte geniet ervan!

1 like

In vroeger tijden kon men nog geen uurwerk maken waarbij de drie wijzers op 1 as nauwkeurig verzet konden worden. Door elke wijzer een eigen as te geven, steeg de nauwkeurigheid. Dat verfijnde reguleren van de tijdweergave was meteen ook de naam voor 't beestje.

5 likes

Mooie regulateur! Ik vind het een leuk genre horloges, met een mooie lay out van de wijzerplaat. Ze zijn voor mij vaak helaas een tandje te groot, maar gefeliciteerd met dit exemplaar. :+1:

Mijn vrouw werd na vier jaar samen zijn ziek. Ze is weer beter, maar ik heb haar toch de deur uit geschopt. :slight_smile: Da’s een, eh, interessante redenatie. Maar mag ik vragen wat er precies gebeurde wanneer je “liet het afweten” zegt?

Hou je die beat error wel in de gaten? Ik meen te zien dat je een verplaatsbare piton-houder op je balans hebt, en dan zou je een beat error van 0,2 a 0,3 moeten kunnen realiseren. Ik ken de service geschiedenis niet, maar zou er bij het volgende beurtje even iets aan laten doen.

Ik moet nog eens een cleane 38-39mm versie tegen komen, ergens, maar inderdaad. Ik kom soms bij deze terug, maar het probleem met regulateurs is dat ze vaak Unitas-achtige uurwerken modificeren om zo’n lay-out te maken. Die worden forser:

42mm.

3 likes

Mijn vrouw heeft er gelukkig niets mee te maken, die is na 42 jaar wel wat gewend :wink:
De reden was bij normaal gebruik:

Zeer hoge positionele variaties en lage amplitudes waren bij de eerste generatie 6r35 uurwerken inderdaad een issue. Ik heb er zelf twee moeten laten vervangen door Seiko. Ook keurig onder garantie. Maar de nieuwe uurwerken liepen beter, al zal de amplitude altijd lager blijven dan die van een ETA.

Hoe dan ook, jammer dat je 'm weg hebt gedaan, het was een mooie tool / dress combi geweest met die regulateur.

1 like

Dank voor je advies, ik heb geen historie van het horloge, behalve dat het van een verzamelaar komt uit Duitsland, het plaatje van nu: