Een hele tijd geleden kocht ik een mooi Citizen horloge voor een zeer zacht prijsje. Ik wist dat deze niet werkte, maar wou het erop wagen gezien ik de staat zeer goed vond.
Nu, in het begin kon ik het horloge niet opwinden. Ik heb hier geprobeerd om de spanning op de mainspring af te nemen (sorry, ken de juiste term niet, voor unwinding). Nu wind het horloge zeer goed op, maar de daar blijft het dan ook bij. Het lijkt alsof de ‘energie’ niet verder doorgestuurd kan worden. Hier stopt dan ook mijn horloge kennis…
Het horloge wind dus op, maar loopt niet. Als ik ermee schud, loopt het een paar seconden (geen automaat, handwinder).
Graag had ik geprobeerd om als een soort van projectje er zelf eerst naar te kijken alvorens ik het binnen breng. Zijn er zaken die jullie aanraden om in dit geval zeker na te kijken? Enige tips zijn echt zeer welkom.
Als je hem kan blijven opwinden zou ik zeggen dat de veer kapot is, aangezien het een handopwinder is. Is dat niet het geval dan kan het meerdere oorzaken hebben.
Volgens mij heeft hij hem moeten ontladen voordat hij hem weer opnieuw kon opwinden. Dus lijkt mij niet dat de veer gebroken is. Overigens komt een gebroken opwindveer sowieso al niet vaak voor. Het zal, zoals Inca al aangaf, een kwestie van onderhoud zijn, aangezien hij ook heel even loopt en stopt.