Citizen 8100 A Chrono

Hallo liefhebbers,

Het vintage horloge deel van dit forum spreekt mij steeds meer aan en ik lees altijd aandachtig mee met de topics, vooral chrono’s vind ik erg gaaf. Ik ben dan ook altijd op zoek naar gave modellen, die voor mij een beetje ‘draagbaar’ zijn.

Nu kwam ik voor een leuk bedrag deze citizen tegen, ik vond het een hele gave kleuren combo, die blauwe plaat met oranje wijzers. Er zit zelfs een flyback functie op! De deal was snel gemaakt.

Nu komt het horloge een paar dagen later binnen en ik kom er al snel achter dat er iets ontbreekt, de kroon! Achteraf de foto’s bekeken en dan kom je er achter dat je gewoon slecht gekeken hebt, tja… Soms leer je van vallen en opstaan.

Maar goed wat doe ik nu met het horloge, ik vind hem nog steeds gaaf. Het uurwerk ziet er ook clean uit. Ik kan niet goed zien of de kroon is afgebroken of gewoon verloren. Ik weet ook dat de onderdelen voor deze horloges zeldzaam zijn. Kan iemand me hiermee helpen of weet iemand een adres waar dat zou kunnen of moet ik dit project maar opgeven?


1 like

Hallo Niels, mooie klok heb je daar gescoord. Je zou ook eens kunnen kijken op http://www.thewatchsite.com/21-japanese-watch-discussion-forum/ daar zitten veel Seiko en Citizen verzamelaars die ook wel willen helpen met onderdelen.

Ik heb een doos vol Citizen onderdelen waaronder gesigneerde kronen, met een beetje mazzel heb ik een passende. Ik ga straks even voor je kijken.

Het uurwerk van een Citizen 8100 is iets simpeler dan de 8110, maar vrijwel alles is hetzelfde.
Volgens mij is de opwindas ook gelijk, die is hier te koop.

Mijn beste,

Een geslaagde aankoop hoor!!
En met de hulp van enkele forumgenoten, wordt het een begerenswaardige Vintage.

Maar voor straks: “Buona Notte” en morgen gezond weer op!!

Orologio Signaturis Temporis.:wink:

Bedankt voor alle snelle reacties

@ernst: Bedankt voor de tip, qua uurwerk weet ik het nog niet helemaal, ik kan hem niet op tijd zetten en doordat de kroon mist zit het uurwerk een beetje los, ik wil er eigenlijk niet meer schudden :slight_smile: Ik heb het wel voorzichtig geprobeerd, de chrono loopt, de flyback werkt ook maar het resetten werkt niet altijd helemaal super, ook schijnt er een speciale datum verstelling te zijn doormiddel van de pushers en de kroon (correct me if im wrong), dit heb ik natuurlijk ook nog niet kunnen testen. En inderdaad het glas was ik al van plan om te vervangen.

@gschoots: Cool, hopelijk heb je iets liggen, dat zou wel heel gaaf zijn

@diashock: Thx voor de tip, dit zou ik eens verder uit moeten zoeken, want ik denk dat ik deze nodig ga hebben.

@SpeedSeiko: Hier zal ik ook eens gaan kijken! dank je

Ik heb net even gekeken, ik heb niet precies die stift maar zeker 15 verschillende andere dus als je wat gegevens en een goede foto hebt dan kan ik misschien een passende vinden. CTZ kronen heb ik genoeg, ik heb alleen de dikte van de stift nodig…

Ik zal eens op zoek gaan naar een data sheet, meestal zijn die wel te vinden.

http://www.ranfft.de/cgi-bin/bidfun-db.cgi?10&ranfft&0&2uswk&Citizen_8100

Hier de ranfft pagina, staat ook dat de 8110 gelijk is alleen die heeft nog een 12h counter.

Als de dikte van de opwindas wordt bedoeld dan is die bij het schroefdraad 0,85mm,teminste bij dit 8100 uurwerkje…??
Sorry het is me nog niet gelukt om een afbeelding te plaatsen, dus voorlopig maar zonder foto.

Voila

Ik heb vier verschillende CTZ kronen die passen op een 0,85 stift

Ik heb zitten zoeken naar de juiste kroon, zover ik kan vinden staat er inderdaad CTZ op maar is hij wat groffer, is er toevallig 1 van die 4 die op deze lijkt? Gelijk ook alvast even een beeld om naar toe te streven :smiley:

Ik denk ook dat ik de eerder genoemde stift kan bestellen aangezien er op ranfft staat dat de uurwerken identiek zijn op de 12h counter na, of is dit geen goed plan?

Dit is het assortiment:

De meest rechtse lijkt me het meest correct, de opwindas die er bij ligt hoort die er ook bij oftewel zou die combi passen op mijn citizen ?

Als je weet dat de kast 38 mm is zonder kroon, dan kun je ongeveer uitrekenen wat de afmetingen moeten zijn voor de kroon. Dat is voor deze kroon ongeveer 3.2 mm hoog en een diameter van 5.4 mm.

Zoals ik al zei, ik heb niet precies het juiste typenummer stift. Maar er is een aanzienlijke kans dat er wel een passende bij zit maar het makkelijkste is een originele.

Hey Niels,

Wat is het case number van deze Citizen?

Ik kan een originele stift en kroon voor je bestellen. Stuur maar een pb bij interesse.

Ik ga dit even checken, stuur ik je zsm een PB. Alvast bedankt voor de hulp