Citizen 8110a (spider) lijkt los te zitten in kast. Loopt daardoor soms niet. Iemand een idee of er een ring mist?

Hoi allen,

Ik ben op zoek naar iemand die deze uurwerken al eens uit elkaar gehaald heeft. Het horloge loopt zeer goed alleen lijkt het uurwerk iets lis in de kast te liggen. Bij dragen stopt het horloge er dan ineens mee. Dat kan niet ok zijn.
Mist er een borgring of spacer?
Foto’s bijgevoegd! Alvast heel erg bedankt voor het meekijken.

2 likes

ik probeer het nog eens…

Ik kan je helaas niet verder helpen maar wat een mooie zeg! Die had ik nog nooit gezien. Meestal vind ik citizens niet zo interessant maar deze is dat zeker wel! Wat is de doorsnede als ik vragen mag?

1 like

Misschien ligt het aan de overleden platte pakking.

Dank je. Doorsnede is 38mm

Kan je deze nitwit uitleggen wat je daar precies mee bedoeld?

Ik dacht dat ik op de middelste foto tussen uurwerkring en kast een (kapot?) stuk pakking zag, maar ik kan het fout hebben hoor, ben ook een nitwit op het gebied van dit type horloge.
Ik neem aan dat die uurwerk ring wel goed vast zit met die twee schroefjes.
Eigenlijk moet een eigenaar van een soortgelijk horloge deze ff openschroeven.

1 like

Er hoort een rubber ring tussen de kast en ring gok ik. Dat zit ook in een duiker van mij uit ongeveer de zelfde periode.

1 like

Volgens mij is het zo dat het uurwerk vastzit aan een metalen spacer met 2 schroeven en een klein metalen plaatje (zie foto).

Die tweede zal ongeveer tegenover de omcirkelde schroef zitten, onder de rotor.

Als deze goed vastzit, dan zal het achterdeksel de boel op zijn plek houden en het uurwerk vasthouden. Een extra ring of spacer lijkt me niet nodig.

Kijk hier maar eens.

Ook daar alleen maar een (metalen) spacer dat met schroeven en plaatjes aan het uurwerk vast zit.
Zitten de schroefjes aangedraaid? Ik heb wel eens gehad dat een plaatje verbogen was en er dus ruimte zat, waardoor het uurwerk kon bewegen in een dichte kast.

Hier nog een draadje van een restoratie van een 8110a.

https://forums.watchuseek.com/f21/citizen-67-9151-8110a-chronograph-service-restoration-31-jewels-806179.html

4 likes

Ja, los zittend uurwerk kan inderdaad opgelost worden door het plaatje iets te verbuigen en opnieuw vast schroeven.
Het kan ook zijn dat de spacer resp. pasring niet de originele ring is en een fractie dunner is waardoor de achterdeksel niet exact de ring vastdrukt in de kast.
Oplossing is om hele dunne een o-ring op de ring te leggen waardoor de deksel de ring wel kan vastdrukken.
Er zijn ook speciale kunststof ringen te krijgen, die zijn plat en hebben nog minder ruimte nodig.

2 likes

Bedankt voor jullie tips. Ik heb alle tips bekeken waar mogelijk toegepast en ik heb toevallig 2 van deze horloges. Ik zie geen verschil. Dus ik ga denk ik toch een plastic/ rubberen ringetje plaatsen zodat het uurwerk zonder speling in de kast komt te zitten

Dank voor je uitgebreide reactie! ik heb die verbogen plaatjes nog niet gecontroleerd zie ik nu… Dat ga ik nog doen

1 like