Citizen Aqualand Eco-Drive BN-2037-11E 30th Anniversary

Goedemiddag, mijn eerste bericht op het Horlogeforum…

Als fanatiek duiker in 1989 mijn eerste Aqualand gekocht, de Classic Aqualand JP2000-08E. Deze (met spijt) in 2000 verkocht en de Promaster Aqualand JP1030-02L Titanium aangeschaft. Een zeer licht maar vooral ook een zeer mooi horloge door de blauwe achtergrond. Ik wilde deze eerst verkopen maar bedacht me om deze maar gewoon erbij te houden.

Want ik wilde een nieuwe, de Eco-Drive Aqualand Promaster 30th Anniversary Limited Edition BN2037-11E. Maar kom daar nog maar eens aan!

Aangezien dit een gelimiteerde uitgave is van 6000 stuks wereldwijd is deze maar mondjesmaat uitgeleverd. Gezocht via Google kwam ik nog maar bij twee juweliers en 1 duikzaak terecht. Verder (nagenoeg?) overal uitverkocht. Een juwelier redelijk in de buurt had er slechts één die ook nog gereserveerd was voor een klant. Na overleg met die klant mocht ik hem toch kopen. Eind maart komen er nog 50 stuks naar Nederland maar de kans dat je die kan kopen is gering gezien de vele bestellingen, volgens de juwelier.

En wat is die mooi! (vind ik dan hé…) Voorlopig ga ik het hier even mee doen…

De titanium:

En de nieuwe Limited Edition:

11 likes

En nog een paar afbeeldingen… (ik mag als beginneling maar 3 foto’s per keer plaatsen)

!

Ik heb wel gelijk een vraag. Ik zie dat de gangreserve indicatie niet helemaal bovenin staat (Ready), ondanks dat ik het horloge al ruim een dag aan het dag/zonlicht heb blootgesteld. Hoort dat zo?
Als ik de nieuwe Aqualand van CitizenAqualand bekijk dan staat die wijzer wel hetzelfde als op mijn horloge:

1 like

Zeker mooi en spannend Horloge!
Succes dan maar.

Mijn beste,

Goed hoor!!
Stuk voor stuk, kordate horloges waarbij je het verstrijken der tijd sportief opvat. :+1:

Orologio Signaturis Temporis :wink:

ja, dat kan zijn dat het horloge iets langer licht nodig heeft dan 1 dag, hangt natuurlijk ook af van hoeveel capaciteit de batterij nog heeft.
mijn eco-drive’s liggen allemaal in de kast met verlichting, dus deze zijn constant 100% opgeladen :+1:

Zou inderdaad kunnen. Maar hoort die wijzer wel op Ready te staan?
Maar als ik kijk naar het horloge van CitizenAqualand dan staat die wijzer precies zoals die van mij.
IMG_0212

1 like

ik zie dat er een minimum / maximum aanduiding (empty / ready) aanwezig is.
dus denk ik dat als het horloge totaal “leeg” is dan ook op empty zal staan.
dus volgens mij als het horloge 100% geladen is zou hij toch op ready moeten staan, :thinking:
dat is toch wat ik denk dat zou moeten kunnen (zijn)
kijk, dit is nu een aanduiding op mijn horloge:

dus hier geeft hij dus ook 100% aan :ok_hand:

Normaal gesproken lees ik eerst altijd de handleiding en ga dan pas vragen stellen. Dat had ik nu niet gedaan…

Gisteravond het boekje gelezen en daar staat de functie van Ready in. De wijzer komt alleen in Ready zo gauw de watersensor in aanraking met water komt. Dit om aan te geven dat het horloge er klaar voor is om te duiken. Bij een te lage spanning gaat de wijzer niet naar Ready en zal dan ook geen diepte aangeven.
Zo gauw de dieptemeter gaat bewegen keert de gangreserve wijzer weer terug naar het juiste laadniveau. Ready is dus puur een duikfunctie.
Ik heb gisteren ook nog op internet naar het horloge gezocht en op de afbeeldingen staat de gangreserve indicatie allemaal in het midden of zoals bij mij, in het bovenste vakje. Geen één afbeelding waar deze wijzer op Ready staat. Ik ga er dan ook van uit dat bij normaal gebruik de wijzer nooit bij Ready zal staan, tenzij ik het water in ga…

1 like

Ik doe mijn eco-drive juist in een dichte doos, dan gaat hij na een week in stand-by. Moet je wel niet elke dag horloges wisselen :grinning:

Mooi horloge! Eco drive is echt geweldig, al mis ik het wel een beetje de zorg die een automaat nodig heeft. Bijna te perfect.
Mooie functie die dieptemeter. Geeft onder water de secondewijzer dan de diepte aan? Je kan ook wel zien dat de gang-reserve schaal stopt voor het ready-veldje…

Maak je vinger maar eens nat en raak de sensor aan. Pas dan gaat ie op Ready om aan te geven dat je ermee kunt duiken ivm de dieptemeter.

Volgens mij heeft dit model geen stand-by functie. Wordt ook niet over gesproken in de handleiding.

De handleiding zegt ook dat het geadviseerd wordt om om de 2-3 jaar het horloge na te laten kijken door Citizen (Stamm). Niet voor de batterij maar voor een gewone controle.

Mijn Titanium Aqualand geeft de diepte digitaal aan. Deze nieuwe heeft twee aparte wijzers die standaard in rust op 3 staan. 1 wijzer voor de actuale diepte en 1 die de maximaal bereikte diepte weergeeft (en dus blijft staan op die diepte na de duik)

Ik ben er erg blij mee! Echt een mooi exemplaar :slight_smile:

3 likes

Prachtige klok.

Superstoer ding !

Vooral in deze kleurstelling.:+1:t2:

Hallo, welkom :+1:

Mooi die titanium duplex. Heb er 3 verschillende versies van. Deze mooie blauwe, De zwarte en een limited versie.

Heerlijk comfortabel model. Je Ecodrive is flink groter. Wel een mooie kleur kombi.

Wanneer het horloge in contact komt met water dan gaat de wijzer na ready. Dus op dit moment is jou accu volledig opgeladen. Mooi exemplaar! :ok_hand::ok_hand:

Ik heb het horloge, toen de zon nog scheen, zoveel mogelijk opgeladen. Hoger als op de afbeelding komt de wijzer dus niet.
Wel dus als de sensor nat wordt.
En inderdaad hij is prachtig. Ik geniet er elke dag van!