Een maat van me heeft een Citizen Aqualand. Oud beestje maar wel een tof ding.
De kroon wil helaas niet meer sluiten. Hij wil hem opsturen naar een servicecentre maar ik dacht laat ik het hier eerst eens vragen.
Is dit een bekend probleem waar iemand misschien bekend mee is?
Ik heb er zelf alleen even vlug naar kunnen kijken. Tijdverstellen en alles lijkt te werken alleen sluit de kroon niet.
Het schroefdraad op de tube lijkt op het eerste oog intact maar zeker weten doe ik het niet en de draad in de kroon kon ik niet zien.
Ik heb verder geen ervaring met dit uurwerk dus ideeƫn en tips zijn welkom. Misschien is het een bekend en simpel op te lossen probleem.
Opsturen naar servicecenter of hier iemand zoeken?
In de stift zit aan het einde een inkeping. Deze valt normaal gesproken in een plat stukje metaal (setting lever/setting lever spring) in het binnenwerk (ik probeer het een beetje in Jip en Janneke uit te leggen). Als er ooit te hard aan de kroon is getrokken zou het kunnen dat de stift uit deze inkeping is getrokken. Dit is de meest voor de hand liggende oorzaak. Er hoeft niks kapot te zijn maar de boel moet wel open om vast te stellen of dit het geval is.
Die setting lever is toch de tirette? Of haal ik 2 dingen door elkaar?
Dat de schroefdraad van de kroon kapot is lijkt me sterk. Dit klinkt logischer. Misschien een gebroken tiretteveer?