Citizen Atessa GMT ATD53-3061 Defect?

Dag!

Bovengenoemde Citizen kocht ik eind vorig jaar via Vinted.
Ik heb daar al vaker wat gekocht/verkocht en dat ging prima. Tot nu. :roll_eyes:
Deze Citizen beschikt over de H116 module en is alleen in Japan verkocht.
In de Vinted-advertentie heeft de verkoper vermeld dat hij wereldwijd het benodigde radiosignaal opvangt zodat hij te allen tijde gelijk loopt.
Dit blijkt onjuist, en de communicatie met de verkoper liep dermate stroef dat hij het geld dat op een tussenpartij stond uiteindelijk gewoon heeft uitgekeerd gekregen ondanks dat ik bij Vinted heb aangegeven dat het item niet voldoet aan de beschrijving.
Ik heb hem ook hier aangeboden, in de hoop dat iemand het probleem met de radio-ontvangst minder belangrijk vindt dan ik…
https://www.horlogeforum.nl/t/tk-citizen-attesa-gmt/489645

Maar dat is eigenlijk een heel ander verhaal dan waar mijn vraag over gaat…
Al weken staat hij stil, met de secondewijzer exact op 12:00.
Daarvoor kon ik hem nog met de hand gelijk zetten, en de secondewijzer naar de positie sturen waarin hij aangeeft dat er geen radiosignaal is ontvangen.
Wat zou er aan de hand kunnen zijn? De eco-drive batterij kapot, wellicht?
Ik vind het zo gek dat hij precies op 12:00 is gestopt maar dat kan natuurlijk ook gewoon toeval zijn.

Hopelijk zijn er connaisseurs onder de HF-leden! :slightly_smiling_face:

Alvast bedankt!

Wijst hij dan niet naar 12 maar naar “rx”? Als in: hij probeert te syncen maar vindt geen signaal. Hoewel hij daarna naar h, m of l moet springen om de signaal sterkte aan te geven. Ook zou hij vanzelf moeten annuleren als hij te lang niets vindt.
Zou kunnen verklaren waarom je hem niet handmatig kan verstellen, maar verder weet ik het niet goed.

1 like

Het valt ook op dat de datum tussen 9 en 10 staat. En dat om 04 of 16:44

Ja, dat is ook merkwaardig maar voordat hij stilstond kon je die wel separaat van de tijd verzetten en dat ging dan een soort van ‘mechanisch’…

mijn inziens denk ik dat je je eerst moet vergewissen dat het batterijtje nog goed is en of hij nog oplaad,
dat is volgens mij de eerste stap die je moet zetten :thinking:

1 like