Via een familie is er een erfstuk binnengekomen. Hij vroeg me of ik deze kon herstellen. Gaat om een collega van hem waarvan de vader een tijd geleden overleden is. Ze willen het horloge het liefst weer lopend hebben. De balans tikt mooi en het uurwerk ziet er goed uit. Moet denk ik wel lukken.
Er zat/zit er een met chroom in. Ik laat hem zoals hij is. Hij moet weer functioneel worden. Ze willen hem het liefst zo origineel mogelijk houden. Gaat dus weer een spanringglaasje met chroom in.
Van @basvg begreep ik dat er verschillende type glazen zijn. Hij gaat me er ff bij helpen.
In het verleden een keertje een voor een Pontiac besteld. Zal eens zien welke dat was en bij wie ik die had besteld.
Net even gekeken in mijn mail. Had hem toen bij vd Gevel besteld. Heb het zakje bewaard en was een Sternkreuz ATC glaasje (voor een Pontiac Sympatico).
Vanmiddag en vanavond alles door de schoonmaak getrokken. Uurwerk was enorm vervuild en kan zien dat er eerder aan gewerkt is.
Uurwerk heeft nog geen zin om te lopen. Geeft een paar slagen en stopt. Tis net of hij knijpt. Had hem van te voren gecontroleerd en het effect is hetzelfde. Paar tikjes en stopt. Als ik de kloof heel losje neerleg heb ik hem al een keertje zien lopen. Dus hij wil wel, maar zodra ik hem vastschroef is het gedaan.
Zal het spul nog maar weer een losmaken en de balans en tappen inspecteren.
Dan lijkt me de hoogtespeling niet in orde. Wat je kan doen is in de gaten waar de brug invalt met een beiteltje of grove schroevendraaier een braampje steken, waardoor de brug omhoog komt en je hem vast kunt draaien en de hoogtespeling groter wordt en de balansas “vrij” komt en dan gaan draaien.
Voordat ik daar aan begin ga ik eerst andere dingen onderzoeken.
Even hardop theoretisch nadenken:
Ik ken de hele historie niet. Durf niet te zeggen Of het horloge gelopen heeft voordat het stopte. Laat ik jet anders zeggen: ik kan zien dat er eerder aan gewerkt is. Is dat omdat hij niet meer liep en daarna nooit meer en ik het mag opknappen. Of liep het totdat vuiligheid het deed stoppen. Want vuil aas het behoorlijk.
Ik ken de Citizen horloges niet goed. Er zitten geen incablocs in, maar steentjes die in een veer zitten. Die leg je in het asgat en dan leg je er een dekseltje met draairing op (na het olie geven) en die draai je dicht. Ik ken het van het Miyota uurwerk wat ik eerder heb geserviced (komt ook bij Citizen vandaan).
Kan het zijn dat onder en boven verwisseld zijn? Ik heb alles op dezelfde plek terug gezet, maar wellicht zat het al fout?
Ik zei al dat ik kon zien dat iemand anders er aan had gesleuteld.
Die astappen van de balans zijn bol. Die steentjes hebben een vlakke kant en een holle kant. Die holle kant ziet er hetzelfde uit als dat je je astappen op de platine olie geeft.
Hij vertoonde bij mij exact hetzelfde gedrag al bij binnenkomst. Toen dacht ik nog: vuiligheid.
Je moet bij deze de steentjes met de holle kant op de astappen leggen. De olie geeft je op de vlakke kant waar je het dekselveertje op legt.
Draai je het om knijpt de as. Ik zag dat uiteindelijk aan de balans kant dat hij de kloof in werd gedrukt vanaf de onderzijde.
Sorry, geen foto’s van gemaakt.
Zo……. stap een is gezet. Wellicht morgen ff afbouwen en de kast en band alvast netjes maken. FF wachten op een glaasje nog en dan kan hij retour. Gaaf dat het is gelukt.
@basvg to the rescue. Die had diverse glaasje om te proberen. Het is er een geworden met een goudkleurige spanring. Vond iedereen thuis toch ook het mooiste bij de wijzerplaat.
Ik heb een kussentje gemaakt in het doosje waarin hij kwam. Morgen geef ik het horloge terug en dat presenteert net ff leuker dan los in een zakje in het doosje.