Citizen Crystal Clear

Zaterdag arriveerde eindelijk - na tijden op een boot - het nieuwe ruitje voor mijn vintage Citizen. Uit Zuid-Afrika nota bene, maar wel een helemaal NOS onderdeel van Citizen, uit de jaren '60. Niet te geloven, alleen het moet nog wel even op mijn klokje passen…

Ik heb eens ergens gelezen dat de klassieke horlogestijl naar de vaantjes ging met de introductie van het platte mineraalglas, en ik snap wel wat daarmee wordt bedoeld. Krassen krijg je namelijk toch wel, maar die zijn dan meteen niet meer te repareren. En plat, ja dat is een kwestie van smaak, maar er gaat wat mij betreft niets boven de speling en de breking van het licht op een bol horloge’glas’.

De Crystal Seven serie van Citizen had een unieke uitstraling wat dat betreft. De hardheid van het glas werd gecombineerd met een prominent uiterlijk, waardoor een opvallend en extravagante moderne stijl ontstond. En dat moet vast een heel knappe look geweest zijn, maar na 60 plus jaar heeft ook deze ruit zijn beste tijd wel gehad. En das nou weer zonde van de mooie sunburst dial die eronder zit!

Goed. Vandaag dus de Citizen even uit elkaar en een nieuw venster geplaatst. Dikke plaat met een mooie facetrand eraan. En in mijn geval een zilverkleurige ring. Een enorme zoektocht op internet ging eraan vooraf, want zoiets heeft de horloge boer op de hoek niet meer op de plank liggen. En het onderdeelnummer weet hij ook echt niet meer…
Maar wat denk je: het past! En wat een geweldig gezicht is dat! Althans, IMHO… :smile:

29 likes

Ziet er goed uit, de zoektocht heeft geloond zo te lezen. Veel plezier ermee!

1 like

jongens, :open_mouth: wat een verschil zeg! :star_struck:
hij lijkt (is) terug nieuw :+1:
echt mooi :ok_hand:

2 likes

Wow! Echt heel mooi geworden en een schitterende wijzerplaat! Mooie horloges maken kan Citizen al een hele tijd.

1 like

Hij is weer prachtig! Heel veel plezier er mee.

1 like

Erg mooi. Een horloge knapt erg op van een nieuw venstertje

1 like

Goh dat vind ik nou ook! Dit is echt de moeite waard, hoewel er echt wel uren zoekwerk aan vooraf gingen. Dit type crystal seven (zonder het 7 schildje) en met deze kast blijken er erg weinig te zijn. Volgens mij maar 2 jaar gemaakt.
En je hebt zomaar het verkeerde glaasje te pakken, want daar zijn er een miljoen van :weary:

Maar ik ben er heel blij mee! Echt een mooie Vintage klok zo! :ok_hand:t2::blush:

Supercoole citizen, heb je een modelnummer? kan ik eens wat op mn wenslijst gaan stoppen.

1 like

Ga ik voor je nakijken! :+1:t2:
Het is een 0-3004 uit 1968.
21 stenen en volgens de wijzerplaat in 1111-1Y uitvoering. Dus. :wink:

Fraai. Hier kan ik heel blij van worden (de moeite & het resultaat)!

1 like

Mooi resultaat en helemaal eens, een mooi bol glas geeft het horloge net dat beetje extra.

1 like

Dat is er flink van opgeknapt!
Mooi horloge

1 like

Wat een geweldig horloge! Gaaf hoor :sunglasses:

1 like

Ziet er super uit zo! :slight_smile:

1 like