Citizen Crystron(?) informatie

Goedenavond allen,

Het is onderhand wekelijkse koek hier in huize Pim. Ik ga naar de lokale kringloop, kijk wat rond bij de horloges en vind daar een leuke nieuwe aanwinst.

Dat brengt me bij de meest recente aankoop, een Citizen Crystron (of dat denk ik althans, afgaande van het embleempje op de wijzerplaat en wat fotos op Google).

Bijgevoegd is ook een foto van de caseback waar een aantal dingen op staan. Kan iemand me helpen navigeren naar welke periode dit horloge afkomstig van is en wat het verhaal achter de serie is?

Bedankt!
Fotos voor toelichting:

1 like

Leuke! Je kunt dat zelf door de Citizen (serie & referentie & uurwerk) nummers online via een decoder te laten ontcijferen. Soms krijg je twee of drie jaartallen, maar dat geeft vaak wel houvast.

Onder Japan heeft iemand ook nog wat gekrast.

1 like

Leuke vondst, geen Crystron naar gewoon Quartz.

1 like

Heel tof! Heb je hier toevallig een verwijzing of linkje naar? Dan kijk ik er even naar.

Aah, ik meende een Breitling achtig logo te zien boven de 6 uur markering, vergelijkbaar aan een horloge hier beneden.

1 like

1977 lijkt mij het meest voor de hand liggend.

Google is your friend
Decoder

Het logo is CQ. Als er geen Crystron onder staat is het dus gewoon Citizen Quartz. Niets mis met Citizen Quartz. Als er een coil kaduuk is zal het lastiger zijn om hem aan de praat te krijgen, maar misschien kom je zelf een heel end met een verse batterij. Desnoods even laten doen. Kan zijn dat ze een batterij moeten bestellen.

2 likes

Lijkt het je waarschijnlijk dat ze voor dit model nog een passende batterij hebben? Ik durf niet te zeggen of het horloge in goede staat is, ik heb 'm enkel met wat alcohol even schoongemaakt.

Wat een gedoe over een decoder:
Het eerste cijfer van het serienummer is een 8 dus 1978.
2e en 3e cijfer is 12 dus december.

1 like

Weet ik dat ook weer, dankjewel!

1 like

:+1:

1 like

We proberen alleen te helpen maat.

1 like

Gewoon verkrijgbaar, misschien edn andere code tegenwoordig, maar ook dat weet dr. Google :+1:

1 like

Ik heb op de een of andere manier de caseback eraf gekregen. Nu alleen nog de kroon stam en kroon eruit krijgen zodat ik het uurwerk eruit kan halen en kan schoonmaken.

Iemand die enig idee heeft waar de kroon stam reelaser zit?

1 like

Het is een Citizen cal. 7300, hier de manual met alle gegevens:

Bedankt voor de link maar ik vrees dat het uurwerkje gehemeld is. De kroon stam brak af met de helft van de stam nog in het horloge.

Toen ik het uurwerk eruit haalde viel ook meteen het kristal wonderbaarlijk uit de behuizing. Toen was er niet veel meer aan te hobbyen :,).

Volgens mij is er nog wel een vervanger te vinden, mocht je de behuizing willen behouden.

1 like

Mwah, voor die €1,15 vind ik het wel goed joh. Volgende keer beter.

2 likes