Citizen Crystron LCD. Sterft wanneer ik haar loslaat.

Er zit geen leven in dit horloge. Of toch wel?

Nieuwe batterij geplaatst, loopt even en doooft dan langzaam… wanneer ik echter de ‘mode’ knop linksboven indruk springt het horloge aan en werken de ana en digi klokken perfect. Kortom. Als ik dat knopje vast zou solderen in ingedrukte modus dan doet ie het…

Iemand enig idee? Ben best gehecht aan dit klokje…

Foto 1 bij ingedrukte knop

Foto 2,3,4, de fases na het loslaten

3 likes

Er zit duidelijk een kortsluiting in het uurwerkje.
Gezien de behoorlijk aangetaste beprinting rondom het glas aan de binnenzijde denk ik aan een vrij forse batterij lekkage. Volledige demontage, inclusief het analoge uurwerk (het lijkt er op er dat vocht door het hele werk zit), en reinigen is de enige oplossing die eventueel het horloge weer doet werken.
Succes! Het zijn erg leuke horloges met prachtige werkjes

Bedankt voor je reactie. Het horloge heb ik al volledig gedemonteerd, gereinigd, alleen het analoge uurwerk niet omdat het prima werkt.

Er zat overigens een forse lekkage maar het was een soort poeder die ik met een zacht kwastje weg kon vegen en die niet zichtbaar iets heeft aangetast…

Het is een heel leuk horloge en als je weet dat er leven in zit wil je zo graag dat ie weer werkt zoals voorheen.

1 like

Er is/zijn ergens een of meer soldeercontact(en) aangetast geraakt door de bijtende lekkage. Alleen wegvegen is soms wel, maar meestal niet voldoende.
In de meeste gevallen doe ik zelf een zeer zorgvuldige analyse onder de microscoop, na reinigen (in een zuurbad, etc)
‘Gebruinde’ , doffe en gebarsten soldeer contacten restaureer ik meestal.
Je woorden volgend klinkt het alsof jouw printplaat behoorlijk aangetast is geraakt, helaas.

Gezien de aantasting van de beprinting aan binnenzijde glas (meestal vocht) zien de zilveren ‘backplate’ achter het LCD display, en het LCD display zelf er nog strak uit. Dat is een meevaller :+1: