Citizen crystron op zonne energie (jaren '70 :-) )

Poosje geleden zag ik dit bekraste juweeltje op Ebay, de enthousiaste verkoper had er gelijk maar een niet passende accu bij gedaan die hij ergens uit had gesloopt.

Ding dus maar eens uitelkaar gehaald, nadat ik er achter kwam dat het circuit en de spoel nog goed waren. Ik neem vaak foto’s met mijn mobiel, altijd handig om te kijken hoe de boel ook al weer inelkaar zat.
Het uurwerk gaat er trouwens via de voorkant uit.

Ziet er wat korstig uit…

Ik zie nog wat groene zooi…

Lekkage geweest van de originele accu? Of van de alkaline batterij die ik aantrof?

Na de eerste keer inelkaar zetten, varta V15h accu er in, past prima. Maar naast de haar bij de spoel (oeps) bleek er een terugslag veertje verbogen te zijn, die tegen de rotor aan zat. Dat veertje is helaas afgebroken, maar het uurwerk blijkt het zonder dat veertje eigenlijk prima te doen!

Tussen de zwarte pijlen zie je het veertje op een eerdere foto.

De wijzerplaat heeft natuurlijk die mooie zonnecellen, en een geel/oranje gekleurd plastic deel, heel bros en teer, gescheurd bij het datumvenster. De boel kan niet uitelkaar (nou ja één keer) dus heel voorzichtig het gescheurde deel gelijmd omdat het tegen de uren wijzer aan kwam. Van dichtbij zie je het wel, van veraf lijkt het heel netjes :slight_smile: Ik heb het met bouwpakket lijm gedaan, vrij dunne lijm in een potje met een lange metalen “snuit”. Het duurt even voor het plakt, maar met secondelijm wordt alles nóg brosser en krijg je geen tweede kans. En kans op lelijke witte plekken.

De achterkant, horloge blijkt zelfs uit mijn geboorte jaar én maand te zijn :slight_smile:

Redelijk gelukt dacht ik zo.
Band is origineel trouwens.

1 like

Oeps, moest natuurlijk in het vintage deel staan >X :+

Mooi gedaan (en een beetje reclame voor HF-vintage is oké) (tu)

Altijd mooi om te zien hoe je deze klokjes weer aan de praat krijgt.
Een jaren 70 horloge met Solarcellen had ik nog nooit gezien.
Zo te zien is het je weer prima gelukt!

Zolang er niet te veel batterij rot is kan er niet zo veel aan stuk :slight_smile: (is de ervaring)

Leuke vondst en mooi gedaan!

gr, HJR

Nice (tu)

Gaaf ding, en mooi gedaan!(tu)

Maar waarom geen nieuw glaasje er in?
Of wil je het origineel houden?

Grt.

Hoe kom je aan zo’n glaasje is het grootste probleem. Het is een vrij dik glas, gemonteerd op een metalen ring.

Mooi gedaan. Ik wist niet dat er al solars waren in de jaren '70. Weer wat geleerd.