Citizen Duikers! Wie verzamelt ze? Toon ze hier

En aangezien jullie van plaatjes houden, hier de originele advertentie van de Aqualand (met daarop een C026) uit november 1985.

De vroegste stalen C020 die ik heb gezien is gemaakt in oktober 1985, de vroegste two-tone C020 die ik heb gezien is gemaakt in november 1985 (en die heb ik aan Abel verkocht). Een C026 uit 1985 ben ik nog niet tegen gekomen, maar ze zouden moeten bestaan.

4 likes

Deze C028 lijkt juist ooit een C026 bezel als vervanging te hebben gekregen. Het zal net zijn geweest wat er in dat land in die tijd beschikbaar was.

3 likes

Of aangezien het vroege C028 productie is (April 1989) maakte Citizen eerst nog de restpartij C026 bezels op, wie zal het zeggen? In dat geval kun je eigenlijk niet spreken van een C028 bezel, alleen van een jaren 90 bezel. En aangezien het horloge niet super snel verkocht, werd hij in de JDM dealercatalogus van 1989 zelfs omschreven als C026 en als C028, zodat klanten niet konden klagen over een oud product. Pas in de catalogus van 1990 was het enkel C026, toen gingen ze ervanuit dat alle voorraad verkocht was.

2 likes

Pas in de catalogus van 1990 was het enkel C028 natuurlijk.

Toch is de behuizing een C028, met een achterdeksel van een C026. De rest kan ik niet zeggen. Maar ieder geval klopt die niet helemaal.

De sensor cover is van een c028 en die is qua maat anders dan een en C026.

Check het verschil in afwerking.

2 likes

Deze is correct, niets veranderd aan.

Ik zie geen diepe groef in de sensorplaat op die C026 van de Braziliaan, maar als jij het denkt te zien, more power to you!

1 like

Hier ingezoomd de Braziliaanse.

Overigens kunnen gestanste onderdelen per batch verschillen, en de tools slijten ook, dus ik zou er niet al te harde conclusie over trekken, maar you do you!

Check eens het verschil met deze deksel

2 likes

Trust me. Dat is een C028. Ik heb er genoeg in mijn handen gehad om het te weten. De c026 net als de c020 zijn totaal alders gefabriceerd.

Zie je nu wat ik bedoel? Die zijn echt anders dan de opvolger.

2 likes

Kun je wat specifieker zijn? Heb je het nog steeds over de sensordeksel?

Geen twee sensordeksels zijn hetzelfde. Kijk nou alleen al naar de voorbeelden in de recente posts. Bij sommige sluiten de uiteinden rechts op elkaar aan, bij de andere sluiten ze niet aan, bij de ene zijn de open uiteinden vervolgens rond, bij de andere zijn de open uiteinden recht. Het is geen precisie onderdeel en met stansen kun je per batch veel verschillen krijgen. Ik ben daarom van mening dat je over een sensor deksel weinig conclusies kunt trekken (anders dan hoe diep ze liggen). Bij de dive bezels vind ik het verschil duidelijker.

In deze reeks zijn de uiteinden ook weer compleet verschillend. Nogmaals, tools slijten en dat geeft heel andere resultaten.

Ter illustratie, met een verse knurling tool krijg je dit:

Met een versleten knurling tool krijg je dit:
image

2 likes

Abel en ik hebben net even bij gekletst, we zullen het niet altijd eens zijn, maar zo houden we elkaar scherp!

Voor liefhebbers van plaatjes in plaats van discussies, deze kwam ik ooit tegen op internet.

3 likes

Collectie van Bert @Aqualand enige jaren geleden.

Die had best wel een hoop Titanium Aqualand horloges

1 like

Waarschijnlijk gekocht toen ze nog onder de €1000 waren?

Ik ken iemand met een grote collectie challenge divers en ander vintage Citizen duikspul, toen niemand nog horloges in Japan kocht, kocht hij ze bij bosjes voor tientjes per stuk…

Dankjewel voor al deze informatie, heb het alleen allang gelezen op Watchuseek :grin:

En dan deel je dat niet…:thinking:

:joy:

Ik dacht de koning van alle Citizen horloges weet dit allemaal wel :rofl: :rofl: :rofl:

Ik dacht dat ik gebanned zou worden als ik naar een ander forum zou verwijzen dus ik heb het maar even opnieuw geplaatst voor de nationalistische forumgebruikers :innocent: maar ja voor de uitgebreide versie verwijs ik naar WUS.