Citizen Eagle 7 / datum

Al een tijdje in mijn bezit, het loopt goed maar de dagnaam verzetten
gaat wat anders dan ik gewend ben, mijn vraag is of het een defect is
of gewoon bij het ontwerp hoort dat wanneer je de dagnaam wilt verzetten
je de kroon alleen maar een beetje heen en weer hoeft te draaien
om naar de volgende dagnaam te schakelen ?

Volledig doordraaien werkt ook maar dat gaat gepaard met een venijnig tikje
ik wissel dus het liefste door dat truukje met het iets heen en weer draaien.

Toch ben ik benieuwd wat nu oorspronkelijk bij dit Miyota uurwerkje hoort.
( of misschien is dit zelfs een origineel Citizen uurwerk ? )

grt. Gerard

2 likes

Ik heb deze…dat is een zwartwit foto zeker?

Heb het ook bij dag dat hij tikt bij doordraaien,dacht dat dit gewoon zo hoorde🙁…die van mij heb ik 20 jaar geleden bij een V&D gekocht.Zou ook wel willen weten of het origineel Citizen is of Miyota.

2 likes

Staat…zie ik net wel op achterkant Citizen Watch CO… Kan je dan er vanuit gaan dat er Citizen in zit?

Groet Slin

Nee … geen zwartwit foto, als je goed kijkt zie je het adelaartje iets rood gekleurd,
het is een oude foto, geen idee hoe ik hem toen gemaakt heb,
ik denk met een vintage filter oid.

grt. Gerard

1 like

Oke…ik zie het trouwens effe niet…Is hij in het echt ook zilverkleurig dan? En staat er bij jou ook iets op de achterkant?..Heb al eens op internet gezocht naar die van mij…alleen plaatje op eBay gevonden met bijna niks aan info.

Grt.Slin

Vind net een link door jouw titel…Wist niet dat het een Eagle 7 is …Weer wat geleerd😊

de 4 in het serie nummer geeft aan dat het uurwerk ook met de hand gewonden kan worden, de eerste 8 zou duiden op bouwjaar 1988 of 1998

4 likes

Wow…gaaf! Wist geeneens dat hij opgewonden kon worden…kom vanonder een steen!:smiley:

Weet jij hoeveel gangreserve die heeft?

Heb eigenlijk niet veel met automaten maar dit is wel interessant.

In ieder geval bedankt voor de info…denk dat ik hem af en toe ga dragen…:sunglasses:

Miyota is volgens mij toch 1 van de bedrijven die tot de Citizen groep behoort? Voor zover ik weet zitten er in de meeste automaten van Citizen calibers van hun dochterbedrijf Miyota. De Citizen groep is (las ik ooit) samen met hun dochterbedrijven de grootste fabrikant van alles wat met horloges te maken heeft ter wereld. Wat me vorig jaar zo verbaasde was dat ze zelfs door Cartier zijn ingehuurd omdat Cartier na 100 jaar de Must de Cartier weer in productie hebben genomen. Niet alleen een quartz model en een automaat, maar ze hebben van alles geprobeerd om er ook eentje op zonne energie te maken, maar dat was lastig, want een Must heeft natuurlijk een witte dial nodig en wit absorbeert geen licht, maar weerkaatst het juist. Dus hebben ze logischerwijs Citizen gebeld en die geniale Japanners hebben het probleem gewoon op weten te lossen. Ik heb het altijd vreemd gevonden dat Seiko hoger wordt ingeschat dan Citizen. Zelf heb ik exact hetzelfde klokje, en eerlijk gezegd vind ik een eagle 7 minstens zo goed als een Seiko 5. Natuurlijk is een Grand Seiko een verhaal apart, maar ook mijn eco-drive is gewoon degelijker en mooier dan de Solar series van Seiko. Maar smaken verschillen natuurlijk.

1 like

Deze - ook uit '88 - doet exact hetzelfde zoals jij omschrijft.


Ik verzet de dag op dezelfde wijze, verder doordraaien gaat met teveel weerstand en geluid naar mijn gevoel. De datum verzet overigens zonder probleem. Is niet zoals het zou moeten, maar het uurwerk draait verder prima dus voel zelf nog niet de noodzaak hier iets aan te doen.

Waarschijnlijk zal een drupje olie op de juiste plek de oplossing kunnen zijn…

2 likes

Jup, zo doet de Miyota dat :slight_smile:

We maken er gelijk een mooi Eagle 7- topic van!

3 likes