Citizen Eco Drive Radio Controlled van Arvid

Gisteren had forumlid Arvid een 2e genaratie Citizen Eco Drive horloge dat hij weg wou geven omdat hij het niet meer deed. Hij was nog niet lang genoeg lid om te mogen posten in het verkopersgedeelte dus plaatste die de oproep in het Algemene gedeelte.
Helaas werd de oproep snel verwijderd ondanks die niks verkocht maar weg wou geven!

Ik stuurde direct een mail naar Arvid dat ik hem wel wou hebben en met nog wat geluk woonde die ook in Den-Haag.
Gewapend met een flesje drank voor Arvid ben ik het horloge direct gaan ophalen want na de horloges uit de duurdere klasse blijf ik Seiko,s ,Citizens etc ook leuk en mooi vinden en dit vond ik wel een heel apart model.

Het horloge was idd zo dood als een pier en Arvid zei en beschreef ook dat het een paar jaar in de kast had gelegen.
Ik heb het horloge gereinigd en ben eens wat gaan lezen op het net wat opleverde dat er niet veel info over is maar wel kwam ik er achter dat het een solar aangedreven horloge is,het is tenslotte een Eco Drive. (ik was wakker)!

Dus ik heb eens de Sure Fire lamp gepakt en die er 2 minuten opgehouden maar er gebeurde niets dus toch dood?
Toen ik vannacht naar bed ging kwam ik op het idee om het horloge eens in het raamkozijn te leggen aan de kant waar de zon opkwam en zo werd ik vanmorgen weer wakker en dacht na het douchen ineens aan het horloge dus liep naar het raamkozijn en keek en er zat leven in de brouwerij en het stond ook meteen op tijd!

Als een kind zo blij stond ik in de kamer te schreeuwen “hij doet het” “hij doet het” waarop me vrouw de woonkamer kwam binnen rennen om te vragen wat er was.
Na enige uitleg noemde ze me “mafketel” en liep ze weg! Vrouwen begrijpen dat niet

Dit is wat ik een beetje heb kennen vinden over de history van Citizen met hun “Radio Controlled Watch” voor de liefhebbers.

In 1993 lanceerde Citizen hun eerste “Atomic Timekeeping Watch” met een afwijking van 1 seconde per 100.000 jaar. (Mijn Rolex heb dat al na een uur :slight_smile: )
Het eerste horloge had hun transmitter op het glas zitten.

In 1995 kwam het model uit wat ik nu heb met de transmitter aan de zijkant,het lijkt en heeft de kleur van zo,n ouderwetse gehoorapperaat en met ingebouwd het Eco Drive System.
Pas in 2003 kwam de eerste RCW uit waarbij de transmitter verborgen was in de kast en in de jaren daarna werden de transmitters steeds kleiner.

DCF77 Zendmast.

De DCF77 is een tijdzendmast die staat in Mainflingen Duitsland en die uitzend op de 77,5kHz en daarmee een signaal uitzend van 50KW met een radius van 1500 kilometer.
In de jaren 90 was het bereik ongeveer zo,n 900 kilometer.
Citizen beschreef dat ook in de handleiding.

Al met al vind ik het een leuk en appart horloge en heb ik weer wat opgestoken van Citizen met hun historie wat betreft hun Radio Controlled Watch en hun Eco Drive System.

6 likes

Proficiat met je aanwinst, leuk dat hij het toch weer doet!

Edit : gezever over taal weggehaald

Sorry voor me schrijven maar ik heb me school ook nooit afgemaakt,toen ik 14 was moest ik werken en zat ik op een Logger en stond ik te trekken aan kisten en netten met windkracht 7 a 8 terwijl me vriendjes lekker droog achter een schoolbankje zaten.
Tijd om te leren had ik niet op dat schip,ik was al blij dat ik een paar uurtjes kon slapen.

2 likes

Ja ook mijn excuses. Had niet zo moeten zeuren ;).

On-topic dan maar verder nu!

1 like

Top man! Leuk dattie weer leeft :smile:

1 like

Leuk dat ie het weer doet en in goede handen is gekomen :+1:
Zo eentje met de transmitter voor op het glas heb ik laatst nog in mijn handen gehad maar uiteindelijk niet gekocht.

1 like

Leuk verslag man , en nog mooier dat ie het weer doet .

1 like

Gaaf dat het weer werkt Tony!
Groeten van zijn broertje…

1 like

Mooie aanwinst!
Leuk verhaal :+1:

Grt.

1 like

Nice, leuk ook het verhaal erachter! Weer wat bijgeleerd ook over Eco-drive :+1:

1 like

inderdaad een leuk verhaal, dat is dus waarschijnlijk de voorganger van deze,
[URL=http://s242.photobucket.com/user/lennootje/media/P1030094_zps30997561.jpg.html][/URL]

veel plezier ermee.

groetjes Lenno

1 like

Super leuk verslag! Ben blij dat ik je er zo blij mee heb kunnen maken.

Groet,
Arvid

1 like

Helemaal super Forehand,
dat noem ik Sea-wise! :smiley:

1 like

Mooi verhaal!

Ik weet nog dat die klokken in de etalage lagen, en ik was toen nog in mijn “gadget” tijd, geweldig vond ik het. Maar ja, geen centjes voor toen.

Vaak is het laten vervangen van de capacitor weer voldoende om alle powerreserve terug te krijgen.

Daddel.