Ik ben al enkele maanden een meelezer hier op het forum.
Omdat ik onregelmatige diensten draai, wil ik een horloge dat uiteraard op tijd staat, maar ook met dag & datum aanduiding, waterdicht en zonder batterij.
Helemaal verliefd was ik op de Seiko snl 007, (ondanks dat deze geen dag aangeeft) maar toen ik de snl001 eenmaal om had was de liefde over.
De eigenaar vertelde het al, maar idd, een prachtig horloge, maar je kunt haast niet zien hoe laat het is.
Toen werd het de Seiko 5, andere automaten, perpetual calender, een royal swiss, en toen zag ik de Citizen eco drive op eb*y.
Deze gaat het waarschijnlijk worden, maar mijn vragen zijn;
heeft er iemand ervaring met solar?
is het een 'gewone / echte" Citizen, omdat deze hier in europa niet te krijgen is.
Zelf heb ik eigenlijk altijd meer naar het horloge gekeken dan naar de techniek.
Ik kocht in '89 een titanium Dugena, gewoon omdat een titanium horloge in die tijd niet/moeilijk te krijgen was.
Wel grappig is dat al mijn oude horloges heb ik weggegeven of verkocht als ik ze niet / wqeinig meer droeg, en die lopen nu nog steeds, behalve 1 Times uit '88, die was echt op, maar wel altijd alles mee gedaan, ook zout water e.d…
Welkom op dit forum. Zelf heb ik geen ervaring met Citizen, maar het behoort met Seiko tot de twee beste Japanse horlogefabrikanten. Wellicht kunnen andere forumleden dit bevestigen.
Allereerst de beste wensen en bedankt voor je snelle respons.
Met Citizen en/of Seiko ben ik wel bekend, gaat mij meer om de solar techniek.
Ik lees hier erg veel over automatieken, maar zijn er (hier) ook mensen bekend met dit fenomeen, en met name levensduur en storingsgevoeligheid ben ik benieuwd.
Ik heb sinds een halfjaar een citizen eco-drive en radio-controlled.
Hij loopt altijd en perfect op tijd door de extra complicatie.
Het ligt er echter aan,wat je wilt, maar qua tijdsweergave etc. voldoet ie uitstekend.
Ik heb ruim een jaar een Citizen e2100 eco-drive (solar) met mechanische chronograaf doet het prima loopt heel precies zeer mooie techniek ben heel tevreden, maar Citizen wordt nog steeds heel erg onderschat door sommige mensen wat niet terecht is.
Ik heb eens een kwartier een Citizen horloge bestudeerd. Een leuke feature van de Solar Drive is wanneer je de wijzerplaat afdekt en na een aantal minuten weer bloot stelt aan licht dat de secondewijzer in een rotvaart zich hersteld op de juiste tijd.
De vriend van me die het horloge heeft is een actief typ en het horloge heeft het zwaar (type padvinder die er graag op uit gaat). Hij had een titanium versie die licht, stevig en plezierig om de pols zat. Het horloge heeft een aantal aanvaringen met de grond gehad maar het titanium hield zich daar goed onder.
Dit is ongeveer de versie die ik in mn handen heb gehad. Mijn eindconclusie is dat de titanium band lekker om mn pols lag en dat het horloge aangenaam licht was.
Ik heb een Citizen Attesa. Dit is een Eco drive Solar en is Radio Controlled.
Ik ben er uiterst tevreden over. De energie reserve is zelfs beter dan in de specs staat. Als er onvoldoende licht is gaat hij in een spaar stand. Hij heeft 2 standen: de eerste wordt actief bij 1/2 uur geen licht en de tweede stand wordt actief bij 1 week geen licht. Zodra er licht opvalt heeft hij weer direct de juiste tijd.
Omdat hij Radio Controlled is heb je altijd de juiste tijd.
Ook de afwerking van het horloge is prima te noemen.
De Attesa serie wordt bij mijn weten echter alleen in Japan verkocht maar dat is tegenwoordig geen probleem meer om het hier te krijgen.
Je zult geen spijt krijgen als je voor een Eco drive Solar klokje gaat.
Ik heb een Citizen Attesa. bladiebladiebla>
De Attesa serie wordt bij mijn weten echter alleen
in Japan verkocht maar dat is tegenwoordig geen
probleem meer om het hier te krijgen.
Je zult geen spijt krijgen als je voor een Eco
drive Solar klokje gaat.
Grtzz Trinity
Juist, daar ging het mij om.
Het is dus om wat vor reden normaal dat daar heel veel types meer te koop zijn, die een dealer dus niet officieel kan bestellen.
En hmmm Atessa,… Aaargh, wat mooi, zo een had ik moeten hebben toen ik nog op zee zat, lekker makkelijk, niks elke keer een andere zone instellen.
En dan die nieuwe (oktober 2007) in het zwart, prachtig.
Maar hie lees ik ook dat ook al zijn het japan only models, ze werken overal, en zijn dus ook bedoeld (vanuit de fabriek) om over de hele wereld gebruikt te worden.
ik heb al zo’n 4 jaar een citizen ecodrive, en draag m nog steeds met veel plezier. Over de techniek kan ik kort zijn; zeer robuust en betrouwbaar.Kortom ,ik zou dit klokje zo weer kopen.Zeer goede prijs/kwaliteit verhouding.
groet bert
@pimobiel,
De attesa serie is voor zover me verteld is uitsluitend voor de Japanse markt en wordt niet geëxporteerd.Echter heb ik toevallig een citizen brochure uit duitsland met de collectie van 2008. Hier staat een horloge in de “super skyhawk”. Het lijkt erop dat het binnenwerk hetzelfde is als de attesa. Dit is een U600 uurwerkje.Het lijkt erop dat in het ieder geval dit eco-drive uurwerkje nu ook naar europa komt.
De zwarte attesa die je gezien hebt is een gelimiteerde uitgave en is maar zeer beperkt leverbaar. Hij is inderdaad erg mooi.
Grtzz trinity
Yep, klopte als een bus in 2008, nu weer wat maanden extra, maar niet meer zo fanatiek als toen.
Nog wel steeds Citizen eco drive, die van toen, maar ondertussen net weer een nieuwe gescoord