Ik heb een Citizen ecodrive van bijna 20 jaar oud.
In 2011 is er een nieuwe accu ingekomen.
Omdat het type accu wat er inzat niet meer voorhanden was, is het e-block aangepast en is er een nieuw type accu ingekomen.
Sinds enige tijd loopt het horloge geregeld achter. In eerste instantie dacht ik dat de accu weer aan vervanging toe zou zijn.
Maar dat lijkt me na 6 jaar wat vroeg…(de originele zat er 13 jaar in)
Vanmorgen stond het zelfs stil.
Nu vermoed ik dat het horloge last heeft van een koude omgeving.
Als het 's nachts in de ruimte, waar het horloge ligt, afkoelt naar 16 graden wordt het moeilijk.
Blijf ik het om de pols houden dan blijft het vooralsnog goed gaan.
Is dit de aankondiging dat het uurwerk op is?
Kan hier nog iets aan gedaan worden of is dit niet meer lonend
Ik wil het horloge niet zonder meer afdanken want het heeft emotionele waarde voor me.
Bedankt voor evt reacties!!
Dat lijkt me toch meer de aankondiging dat de accu niet zo best meer is. Die houden vaak niet zo van koude. 6 Jaar is misschien wat aan de korte kant wat betreft levensduur, maar 13 jaar is ook wel weer lang volgens mij.
Nou. een haperende quarts uurwerk kan ook gewoon komen van ouderdom en een teken dat het horloge service nodig heeft. oude olie die met lage temperaturen wat te stijf word.
Mag ik je een rare tip geven? leg het horloge eens een uur in een oven ingesteld op 50 graden. en controleer de temperatuur natuurlijk.
Jouw reactie leek me heel plausibel(het klokje is per slot van rekening al bijna 20 jaar)!!
Ik merk namelijk ook aan mijn mechanische klokken welke niet in de woonkamer zijn maar welke zich in een kouder vertrek bevinden dat deze de neiging hebben om iets achter te gaan lopen.
Dankjewel voor je tip!!!
Ik heb het geprobeerd en het horloge heeft de test heelhuids doorstaan…
Nu nog uitproberen wat het doet als het gedurende langere tijd op de koude vensterbank ligt(ivm bijladen van de accu)
Ik maak het wel mee met oude aqualand duik horloges, dat ze opeens stilstaan. Doe ik ze dan een dag los in mijn broekzak. Dan lopen ze opeens weer. Maar een dag later staan ze stil.
De oven optie laat me tot nu nog niet in de steek. Ik wou dat ik er alleen een half jaar eerder over had na gedacht…
nee precies 3X gedaan. Ik koop zeer regelmatig oude quartz duikers. als de batterij te lang leeg is kan het ook zijn dat die niet meer uit zich zelf wil lopen. dan helpt de oven truc gelukkig goed.
Resultaat heeft géén nadelige gevolgen gehad maar heeft ook niets positiefs opgeleverd.
Het horloge valt stil of gaat behoorlijk achterlopen als het gedurende langere tijd(om bij te laden) op de vensterbank ligt.
Dus in de winterperiode wordt dit exemplaar onbetrouwbaar en daarmee onbruikbaar.
Zal wel afgelopen zijn. Een servicebeurt loont zich mogelijk niet.
Misschien kan ik dat zelf eens gaan proberen…
Zolang het horloge om mijn pols zit, loopt het uitstekend…
Als het ook hier capriolen gaat uithalen dan ga ik het toch eens open maken en proberen om iets te verbeteren.
Slechter kan ik het dan toch niet (meer) maken…