De bekende betaalbare dresser van Citizen. Fijn horloge, alleen dat glaasje, die vingerafdrukmagneet, daar ben ik een beetje klaar mee.
Ik wil dat vervangen, maar kom nergens de maten van het glaasje tegen. En op de gok van buitenaf meten durf ik ook niet aan… dus gereedschapjes erbij en knutselen maar
Achterkant ging makkelijk open, en binnenin zie je wel waar bezuinigd is. Plastic en loze ruimte, maar ja, die wijzerplaat maakt veel goed.
Kroontje gaat er simpel uit met het indrukken van een knopje op het uurwerk en vervolgens kan het uurwerk eruit gewiebeld worden.
En vervolgens het spul in de pers
Het glaasje plopt er eenvoudig uit en voelt meer als plastic dan als glas. De maten: diameter 35,5mm en dikte 1,5mm.
Horloge dichtgeperst, Ebay bestelling gedaan, ik ga voor een single domed saffier.
En nu een paar weekjes wachten voor het vervolg van dit topic… to be continued!
edit: het lijkt erop dat de laatste foto’s in landscape staan?? Anyway, geen fotografische hoogtepuntjes, gewoon het glaasje in de meter.
Het is mijn eerste “mod”, dus wacht vooral even af of het me allemaal wel gaat lukken voordat je me spullen gaat opsturen
Ik hou jullie op de hoogte…
Na het bestellen werd ik een beetje ongerust. Ik had bij een ebay-aanbieder besteld die maar weinig feedback had, doe ik normaal nooit. Maar vandaag kwam toch een pakketje in huis, boven verwachting netjes verpakt (ik ben die bruine envelopjes gewend uit het oosten).
Aan de slag:
Het rubber rondom het originele glas is iets uitgelubberd en krijg ik niet helemaal lekker op z’n plek. Eerst heb ik wat overschot aan de buitenkant, na 3x opnieuw glaasje plaatsen een beetje overschot aan de binnenzijde. Voorlopig vind ik het goed zat, ik bestel tzt wel een nieuw rubbertje.
Et voila (morgen hopelijk tijd om de grote camera tevoorschijn te halen, voorlopig even telefoonpics)
Stoer, ik ga ook aan de slag met glaasjes wisselen. Hopelijk zit dat rubbertje beter bij de duikhorloges waar ik veel mee doe. Iedergeval weet ik nu tot wie ik mij met vragen kan wenden
Het rubbertje is de glas pakking, deze is vaak aan de ene kant vlak en aan de andere zit er een schuin randje.
De vlakke kant komt onder en het schuine randje boven.
Als de pakking eenmaal verkeerd is gedrukt dan is die onbruikbaar geworden en zou die vervangen moeten worden.
Ga er maar vanuit dat je horloge nu niet meer waterdicht is.
Valt me echt mee. En het smaakt naar meer, een skx om te modden staat ineens hoog op mijn lijstje.
Maar ik moet er wel bij zeggen dat ik wel nauwkeuriger moet werken. Stofvrij en rustiger… dan had die pakking het misschien wel overleefd
Maar ik ben blij met het voorlopige resultaat. Door het gebolde glas ontstaat veel meer 3D effecf, het licht speelt meer met de blauwe kleur en de indexen. Wel meer reflecties, maar daar hou ik wel van.
Ik ga straks betere foto’s maken.
Als het glas 35.5 is dan zou je de 36.3 x 35.5 moeten hebben (outside diameter x inside diameter)
Maar het kan zijn dat Citizen origineel er een dikkere pakking inzet en dan gaat het niet passen.
Als je het zeker wilt weten moet je het glas er weer even uithalen en de sponning in de kast (zonder pakking) meten.
Het was prutweer, ik heb alleen binnenfoto’s gemaakt. Ik heb geprobeerd om het diepte-effect van het gebolde saffier vast te leggen… Eerst op blauw suède band.