Citizen NY0023 - klikloze bezel?

Afgelopen week ben ik tijdens het opruimen van wat laatjes mijn NY0023 weer tegengekomen. Lang geleden op de kop getikt, samen met een witte dail. Een hele leuke duiker, maar het heeft wat issues. Vandaar dat ie in een laatje belandde.

Het horloge is uiterlijk in een hele nette staat, uurwerk loopt netjes, maar datum en tijd zijn niet te verstellen. Bij het draaien aan de kroon hoort en voel je de raderen knarsen. Slecht nieuws natuurlijk en ik denk dat ik maar op zoek ga naar een vervangend uurwerkje.
Bijvoorbeeld een Bombay Citizen met een 8200 uurwerkje?

Al mijn Citizen duikers hebben een bezel, die netjes met 60 klikjes linksom draaien. Deze NY0023 niet. De bezel heeft een gladde onderkant en tussen de kast en bezel zit een witte kunstig ring. De bezel zit er netjes strak op en draait keurig (in 2 richtingen).

Is dit standaard of mogelijk door een vorige eigenaar erop gehobbied?

Hoort hier gezien de gaatjes in case en bezel niet net als bij Seiko een metalen ring tussen?

Dat dacht ik ook, maar er zit geen vertanding op de bezel. Die is helemaal glad…
De witte kunstof ring heeft 2 pinnetjes die netjes in de 2 gaatjes van de bezel passen.

Bezel lijkt niet origineel. De bezelrand lijkt anders (groffer) dan gebruikelijk, maar het kan ook de foto zijn… Twijfel…

Er blijft ruimte voor twijfel, maar steeds iets minder. De originele vertanding verloopt scherper richting het midden van de bezelrand en de originele bezel oogt daardoor slanker / dunner. Kan ook gewoon het gevolg zijn van een “heel zwaar leven” waardoor de tanden minder scherp zijn geworden :wink:
Maar zie ook de bezel inlay. Deze steekt (te) ver uit boven de bezelrand.

1 like

Hey Harry,

Weet je nog waar deze vandaan komt? En kan je een plaatje van de bodem maken?

Ik heb inmiddels 2 van deze rakkers… een witte en een zwarte pepsi, en een blauwe houd ik nu in de gaten. Enig idee hoeveel variaties citizen hier van zou hebben gemaakt? misscien nog een ilustere oranje :thinking::hugs:

de mijne klikken gewoon en hebben idd ribbels in de ring. (60 klicks)

Ik ben 7 verschillende uitvoeringen van de NY2300 tegengekomen, maar ik ben er niet zeker van of dat het allemaal officieel uitgebrachte versies zijn:

Twee met een witte wijzerplaat met witte chapterring (!), de Ă©Ă©n met een zwarte en de ander met een pepsi bezel (NY2300-09B).
Van de witte met zwarte bezel ben ik nooit een type nummer tegengekomen. Mogelijk dat de pepsi bezel van de 09B versie is vervangen door een zwarte. Daarbij kom je ook nog wel eens uitvoeringen tegen met een witte wijzerplaat en zwarte chapterring. Volgens mij een frankenuitvoering.

Twee met een zwarte wijzerplaat en chapterring, ook Ă©Ă©n met een zwarte bezel (NY2300-09E) en Ă©Ă©n met een pepsi bezel (NY2300-09G).

Een blauwe versie met gouden tekst en pepsi bezel (NY2300-09L)

Een zilverkleurige wijzerplaat en zilverkleurige/grijze bezel en tot slot een hele bijzondere, een zwarte kast, wijzerplaat en bezel, maar voorzien van een gouden bezel en wijzers.
Van de laatste twee ook nooit een versienummer van gevonden. Dus of die kloppen?

Ik heb ooit eens een mailtje gedaan naar Citizen Japan mbt de verschillende NY0040 uitvoeringen en daar kreeg ik toen een net overzichtje van (heb ik wel eens geplaatst op het forum).

Jammer voor jou, maar volgens mij is er nooit een oranje versie uitgebracht

http://forums.watchuseek.com/f21/citizen-ny2300-letter-designations-591189.html
en
http://www.thewatchsite.com/21-japanese-watch-discussion-forum/6227-ny2300-anyone.html

Volgens is mij geen oranje versie :wink:

1 like

@Abel:
Naar aanleiding van jouw verzoek een foto van de deksel van mijn versie.

Volgens mij helemaal een bijeen geraapt ding. Ooit eens gekocht op MP een paar jaar geleden. Deze was voorzien van een witte wijzerplaat, zwarte charterring, zwarte bezel en een klikloze bezel.
De wijzerplaat ooit eens vervangen door een zwarte versie. Dat staat beter met die chapterring en past met het nummer op de deksel.

Thx. Nieuwe verzameling naast de 40ies dus :grin:

Die pvd en zilver heb ik al eens voorbij zie komen op eBay mooie :+1::+1:

1 like

Ah okay, daar had je zelf al onderzoek naar gedaan.

Wit zwart is fake wit ieder geval.

1 like