Citizen NY004x mods

Zoals sommigen weten heb ik al een paar jaar dit horloge, een Citizen NY0046-02WB

omdat ik na verloop van tijd het doublé op dit klokje niet zo mooi vond staan ben ik op zoek gegaan naar een NY0040 om de bezel en kroom om te wisselen. Op dit model zijn deze gewoon rvs kleurig ipv doublé. In vraag en aanbod vond ik op gegeven moment een aanbieding van Flexofiel. Onderstaande foto is niet die van Flexofiel, maar wel net zo een.

Horloge was gebruikt, krasje hier en daar etc. De prijs was ernaar en ik had alleen maar de bezel en de kroon nodig (dacht ik).

Na ontvangst van beide horloges de bezel eraf gehaald om ze te verwisselen. Groot was mijn verbazing dat deze niet uitwisselbaar waren. De “kraag” waar de bezel omheen moet klemmen had op beide horloges niet dezelfde diameter. Errmmm hoe gaan we dat oplossen?

Ik besloot beide horloges open te maken en de binnenwerkjes met wijzerplaat te verwisselen. Viel nog niet mee want de deksel van de NY0040 zat muur, en muurvast. Zo vast dat deze flinke krassen opliep bij het losdraaien. Gelukkig had ik nog een Citizen sloper liggen die dezelfde maat deksel heeft, dus dat is weer opgelost. De buitenrand om de wijzerplaat heen (hoe heet zo’n ding eigenlijk?) blijft dan in de kast zitten omdat deze door het glas op zijn plek gehouden wordt.

het resultaat bevalt me beter dan ik eigenlijk verwachtte. Zie hier het resultaat:

Stoer, sober en functioneel.

Het donorklokje heeft nu de kast en de ring van mijn originele horloge gekregen en ziet er nu zo uit:

De pushpins waren versleten dus daar haal ik van de week nieuwe voor. Met een Yaffle Apollo of een desert kleurig Divertec bandje weer een heel fris horloge. Niet een ieders smaak (ook niet echt de mijne), maar toch een opvallende verschijning.

Dat zijn twee mooie mods geworden!

vrgr,

Vincent

Mooi opgelost Max! Ze zien er alle twee toch weer prima uit.

Geweldig. Ik zie overigens dat het ouble aardig versleten is. Heb je hem flink op zijn donder gegeven of ging dat er snel vanaf? Ik heb deze namelijk ook op de wishlist staan.

Ik zou haast zeggen, “gezien jouw aan- en verkoopgewoonte: maak je geen zorgen”. Maar dat zou niet netjes zijn. :wink:

Het doublé is inderdaad gesleten al moet ik zeggen dat het er op de foto erger uitziet dan in het echt. Ik heb het horloge 4 jaar lang dag in dag uit gedragen, en het doublé is vooral gesleten op de plek waar het de binnenzijde van je mouw raakt en klopt qua slijtage met de rest van het horloge. Krasje hier en daar, net zoals dat hoort op gebruikt gereedschap. Als je goed kijkt kun je zien dat het ter hoogte van de 12 en de 6 het meest gesleten is, en dan nog alleen maar aan de bovenzijde van de bezel, niet aan de zijkant. Ik heb de bezel vrijwel altijd met de stip boven gedragen.

Valt me eigenlijk niet eens tegen.

Maar goed, uiteindelijk vind ik zonder doublé functioneler dan mèt.

Bedankt voor de uitleg. Ik heb de blauw en de Zwarte met double gehad. De laatste was inderdaad al weer weg voordat hij kon slijten. :wink:
Eén horloge dag in dag uit dragen gaat me niet lukken dus het zal wel lang mee gaan.

Prima gelukt zo te zien !

Mooi gelukt, grappig, ik zat te overwegen om ook een citizen duiker aan te schaffen waarbij ik deze doeblee;) ook voorbij zag komen…ik denk dat ik er toch iets te snel op ben uit gekeken, op dat doeblee dan, Heb nu een simpele titanium op het oog
NY0054-04E… weer es wat anders dan een 007…Maar uh…hoe zit het nu met de waterdichtheid na deze modificatie?

gr.
Gijs

Waterdichtheid, eerhhmmm ja, daar kan ik weinig over zeggen.

Ik heb een nieuwe pakking gebruikt, en die netjes een heel klein likje silliconenvet gegeven. Bij het dichtdraaien van de achterkant voel je duidelijk dat eerst de pakking raakt, en dan pas de deksel echt vast draait. Het glas is niet los geweest. Mijn boerenverstand vertelt me dat het klokje dan gewoon waterdicht moet zijn. In mijn ogen is waterdichtheid geen geheim recept, maar gewoon schoon en netjes monteren met de juiste materialen.

Maar je hebt gelijk, getest is het niet natuurlijk. De manier waarop ik mijn horloges gebruik gaat gelukkig niet verder dan 3 meter diep, en daar ben ik niet bang voor.

PS, die NY0054-04E vind ik persoonlijk ook een erg mooi klokje, en koop je op de baai voor een habbenkrats.

Je brengt me meteen op een idee, om zo’n titanium diver te voorzien van een lumibrite dial… (tu)

Klinkt logisch, dat van die waterdichtheid, heb mijn Suunto ook wel eens op die manier open gehad omdat het speciale klepje voor de baterijwissel niet meer open ging. De uitsparing voor het muntstuk waarmee je het kon openen was dusdanig uitgesleten/dolgedraaid dat ik geen keus had om dan maar de achterkant open te maken. Alhoewel ik niet zwem met die Suunto denk idd dat ie op zich weer redelijk waterdicht moet zijn…alle pakkingen zitten weer netjes…

ik ga eens op de baai speuren:-)…alhoewel ik eigenlijk aan het sparen ben voor een Sinn U1…maar ja die kost 10 voudige dan de gemiddelde Citizen, haha.

Hier nog een paar plaatjes. Ik ben vooral verrast hoe de “donor” oogt op verschillende bandjes (pushpins komen van de week binnen):

En het doel dus:

ik vind degene met de blue dial heel erg mooi.

Ik heb zelf ook precies het zelfde horloge(zwarte plaat en stalen bezel)
Het is het klokje van mijn vriendin gekregen 13 jaar geleden.
Ding heeft alles meegemaakt en loopt nog als een trein zonder dat het ooit onderhoud heeft gehad.
Zeer goede klokjes deze Citizens.