Citizen NY2300

Goedenavond,

momenteel ben ik op zoek naar een wat kleiner duikhorloge dat ik kan gebruiken als beater. En momenteel heb ik het volgende horloge onder bod;

image
image

Ik zou het horloge voor 80 euro over kunnen nemen en vind dit zelf een redelijke prijs. De beschadigingen op de bezel deren me niet. Ook de Arabische ( denk ik ) dag aanduiding spreekt me wel aan. Het idee is om het horloge te laten testen op waterdichtheid en zo nodig weer waterdicht te laten maken zodat er ook weer mee gezwommen kan worden.
Het glas is niet meer origineel maar dat zie ik ook niet als een probleem. Wat me wel opvalt is dat de lume en wijzerplaat nogal strak zijn voor een verder nogal wat ouder uitziend horloge. Wat denken jullie hierover? Zou het een redial zijn?
En dat denken jullie verder van de staat en prijs van het horloge?

Ik hoor graag jullie advies.

MB

2 likes

Koning van vintage Citizen @Abel kan hier misschien wat over zeggen?

2 likes

De NY2300 is een ondergewaardeerd duikhorloge. Mooi maatje en een prima uurwerk.

Dat een wijzerplaat en wijzers er strak uitzien, wilt niets zeggen over de leeftijd. Er zijn oudjes met smetteloze wijzerplaten, maar ook meer recente modellen die (vochtschade) op wijzerplaat hebben.

Er zijn veel aftermarket onderdelen voor deze horloges in omloop. Bijgaand een foto van een deel van een AM wijzerplaat. Zie de code onderaan.

Screenshot_2022-05-30-20-13-56-79_cbf47468f7ecfbd8ebcc46bf9cc626da

Bij een originele staat er beduidend meer tekst

Dus het aangeboden horloge zou een niet originele wijzerplaat kunnen hebben.
Maar zoals mijn voorganger al aangaf, er is iemand die heel veel verstand heeft van verschillende Citizen horloges.

2 likes

Dank voor uw reactie. Exact de reden dat ik het hier nog even navraag voor ik besluit om tot een koop over te gaan!
Wanneer ik op het internet zoek ik NY2300 vintage dan zie ik er wel meerdere met de kortere tekst, misschien dat dat er op wijst dat het op een gegeven moment gewoon veranderd is.

1 like

Ik heb er 2, beide met “veel” tekst onderaan. Voor mijn gevoel zijn er veel oude modellen met aftermarket onderdelen in omloop.

1 like

Is de lumen van de uurmarkeringen en de wijzers gelijk qua kleur?

Ik heb ze nu niet bij de hand, maar het lijkt redelijk gelijk te zijn.
Heb net op IG nog wat plaatjes zitten kijken en de wijzerplaten die niet kloppen lijken een groenere lume te hebben (en er staat inderdaad minder tekst op).

1 like

Haha @Lasalle voor mij ben jij de koning van de NY2300. Zo’n compleet antwoord had ik niet kunnen geven.

Dat Arabische datumwiel geeft mij heel erg sterk het gevoel van een Mumbai special.

Net als het niet origineel glaasje. Dat is gewoon raar. Wat het is geen vreemde maat ofzo.

Ik zou een andere ny2300 kopen als ik u was beste @MB_1

1 like

Is het niet gewoon een 2-talige dagaanduiding?
Had mijn NY2300 ook en die was zeker origineel.

Verschil in kleur ook tussen de dag en datum?

1 like