Kast van wolfraam?
Doet me ergens aan denken
Is dit de midsize?
Op welke zit de orginele kroon?
Mooie horloges, wil ik ook nog eens naar op zoek gaan.
Groet Marc
De Exceed modellen uit die tijd hadden een kast van gesinterd titanium carbide poeder (UHA) of gesinterd titanium nitride poeder (UHAG), al dan niet met een bezel gecoat (ion-plating) met titanium nitride (UHIG/UGIG).
Ziet er wel heel tof uit. Ook zo zonder datumvenster oogt het net wat rustiger.
Denk dat ik hem ga overslaan, want ik wordt helaas met het huidige model ook niet echt vriendjes
Het is een beetje een haat/liefde verhouding haha. Qua uiterlijk zijn ze supertof, maar ik kan niet wennen aan het lichte gewicht van titanium.
Ik kan nu lastig meer wennen aan het zware van staal
Ik trek de voor mij ‘rare’ plaats van de seconde sub slecht. Alsof ie plaats heeft moeten maken voor de tekst. Maar dat is mijn afwijking hoor
Say what? Geen idee wat dit is
Yep
De Citizens zijn in ieder geval geen wolfraamcarbide*, maar wel keramiek. Sinteren is een productieproces voor keramiek, dat kun je allemaal googlen als het je interesseert. Keramiek kasten waren erg populair in de jaren 70 en 80, bij Citizen, Seiko, en Rado uiteraard. Het zijn geen pure metalen, maar dingen als TiC, TiN, WC, Al2O3, en zo zijn er nog een paar. Het wordt nog wel gebruikt, bijvoorbeeld door Omega en Tudor, en natuurlijk door Rado nog steeds. Het is erg hard materiaal, daardoor krasbestendig, maar ook breekbaar.
*Met uitzondering van een enkel model uit begin jaren 70.
Dat Rado in die hoek zat was me inderdaad bekend, de rest minder. Ik vind mijn Wolfraam Seikootje een prima ding, krasvast. Bandje is evenwel gewoon staal.
Deze staat al een poosje heel voordelig geprijsd in het blauw, gezien?
Edit ik loop blijkbaar achter want die is al een week geleden naar het archief geschoven…
https://www.horlogeforum.nl/t/citizen-series-8-gmt-pepsi-nu-600-euro-nu-550-euro/555344
lijkt alsof ie vermoedelijk voor rond de 500€ is verkocht… voor die prijs een heel mooi horloge
Ja, had 'm gezien. Maar mijn eerste live indruk was te groot en net te dik. Dus lang gekeken en niet gedaan. Al vind ik de versie van slin mooier (zwart/blauw)
Waarschijnlijk beide origineel, volgens mij gebruikte Citizen in die tijd beide varianten