Citizen-only Topic

Zeer cool :ok_hand:t2::yum: …Wat doet dat ding precies allemaal?

2 likes

Check de video.

Maar in principe kontroleet je het circuit met een volle batterij of het elektra gedeelte werkt. Soort microfoon die de puls van de magneet dedecteert.

En het mechanisch gedeelte door met een magneet die rond draait het mechaniek snel te laten draaien. Een uur in 5 seconden. En daar kan je iets ook mee gangbaar maken. :stuck_out_tongue_winking_eye:

Een batterij check en een stap verder nog zelfs het Cristal.

3 likes

Ah…duudelijk :+1:t2::grin:

2 likes

18 likes

Hee dat heb ik ook met een oud Seikootje, benieuwd waar dat nu weer aan ligt 🥴

1 like

Beetje visuele support voor het supertrio dat gelukkig heel veel tijd steekt in dit Citizen topic :sunglasses:
Keep them rollin’ guys👍

16 likes

:kissing_heart:

Jij hoort daar ook bij vriend…

2 likes

De dunste Citizen 2.98mm.
Citizen Eco Drive AR5000-50E

1 like

?
A, A & S en dan een hele tijd noppes sorry niks imho

1 like

Ok, als je niet wil is het ook goed natuurlijk… :wink:

1 like

Koningsdag gaat niet door maar gelukkig hebben we hier in het Citizen Topic nog wel “Orange Dials”

Mijn voorspelling: Iemand start straks een Topic: “Show je Orange Dials!” :kissing_heart:

Deze 100M’s staan hoog in mijn collectie…

13 likes

mag ik meedoen?
het is nu wel niet fel oranje, maar toch …… :smiley:

8 likes

Hij is Koninklijk genoeg Ludo! :wink:

2 likes

Ik blijf die citizen casebacks onhandig vinden. Het eerste lange cijfer is het kast nummer? 1800 is het uurwerk maar op de wijzerplaat staat 1802? Dan is 63-1752 het type nummer. Maar het serienummer ontbreekt? :thinking::thinking: Dus dan kan ik niet achterhalen uit welk jaar hij komt.

Wel een leuk horloge, mooi uurwerk, goed formaat en linnen dial :+1:

11 likes

Leuke Citizen :ok_hand:t2: …Is zeker vind ik bij zo’n caseback wel een probleem om de datum te vinden :see_no_evil: …Staat er geen serienummer onder de 6 op de wijzerplaat? 1800 is het uurwerk en 1802 gewoon een variatie daarop denk ik :face_with_monocle:

1 like

Zoiets heb jij ook nog hey @domega

9 likes

Hoi Koekoek,

Je hebt goud in handen met dit horloge. Het is namelijk een Citizen (!)

Het CASE nummer (deze specifieke behuizing die jij hebt) verraadt een 18XX uurwerk onder de motorkap, het lange nummer begint met 18.

De stempel 1800 bevestigt dit.

63-1762 (als ik het goed zie) is de MODEL aanduiding. Citizen heeft duizenden verschillende modellen voortgebracht, elk met een eigen model aanduiding.

Veel vintage Citizens in het hogere segment hadden een SERIE nummer. 1e getal is het productiejaar, volgende 2 geven de maand weer, rest is productie nummer. Zie dit voorbeeld:

Deze ultra zeldzame Aqualand CO26 7070342 is van (07) JULI (7) 1987. Productie volgorde van die maand was 342.

Jouw horloge heeft geen serienummer. Waarom niet? vraag je je af… 1800 was 1 van de ‘low end’ uurwerken waarvan er honderd-duizenden (en meer) zijn gemaakt voor het “lagere segment”. Met zulke aantallen was het niet meer relevant om elk horloge uniek te identificeren middels een serienummer.

CITIZEN betekent BURGER. Het merk is in 1919 begonnen met als doel voor iedere burger een horloge bereikbaar te maken. Iets wat tot dan toe alleen aan de beter bedeelden voorbehouden was.

De “Humble Homer” (nederige Homer in het Nederlands) handopwinder heeft aan de basis gestaan van miljoenen horloges die voor iedereen bereikbaar waren. Jouw 1800 uurwerk is zo’n Homer. Zoals je ziet is deze tussen 1962 en 1975 in diverse varianten geproduceerd en gebruikt. Als ik naar jouw behuizing kijk schat ik zo in dat je horloge van begin jaren '70 is.

Ik hoop dat je iets met deze toelichting kunt.

Hartelijke groet,

Aqualand

Dit bericht wordt in kopie gezonden aan: @Abel, @Slin, @anon59165879HF en @Domega

6 likes

:+1:t2::joy::joy::joy:

2 likes

Maar…uh…mooie beschrijving man :ok_hand:t2:

1802 zou misschien dan 1971-08 kunnen zijn? Maar er staat wel water resistent op dus na 1973 toch?

Klik op de afbeelding. Ik kan er niks anders van maken… De 1802 is van begin jaren 70… :kissing_heart:

1 like