Citizen-only Topic

Ik ben een knuppel met een Citizen dude.

Nooit een beter gelijklopent horlosie gehad overigens.
En, alles op de streepies

En, ja ja daaar kunnen veel merken nog een puntje aan zuigen.

Kortom, Citizen rules voor mij

3 likes

Ok ok ok, geaccepteerd :relieved:

2 likes

Cool :+1:

Niet dat ik weet! Hij ligt nu bij een horlogemaker die het glaasje vervangt en het uurwerk goed schoonmaakt. Ik zie wel dat ze regelmatig opduiken op Ebay. Heb je een linkje?

Ik ben ook benieuwd. @Slin Wakker worden, hup je nest uit. 3 uur slaap is wel zat.

2 likes

Kijkend naar de caseback komt die uit 1979 of 1989, daar is wat onduidelijkheid over. Heb wat onderzoek gedaan, maar kan (nog) geen definitief bouwjaar vinden. Erg leuk die domed plexi! Maakt het net wat lekkerder.

Ik dacht dat die begin jaren 90 zou zijn, maar ik heb er weinig kaas van gegeten. Waar baseer je het op?

Als die van mij uit 1988 (geboortejaar) blijkt te zijn, dan hou ik hem

Ik baseer die schatting op een aantal linkjes, waaronder:
http://www.thewatchforum.co.uk/index.php?/topic/45241-citizen-dating/
https://sweep-hand.org/vintage-citizen-case-backs/
https://sweephand.files.wordpress.com/2011/04/vintagecitizenmovementtablev6-0secure.pdf (Deze is vooral handig).

Op pagina 12 van die laatste link staat de info over onze Eagles, bij movement 8200. Het uurwerk stamt oorspronkelijk uit 1975 en dan kun je gaan tellen d.m.v. het serialnummer op de caseback.

Een foto van de caseback van mijn Eagle 7:

Niet de meest duidelijke foto, maar het serialnummer is 8N3967. Die 8 duidt mijns inziens op het jaartal 78 of 88 (maakte in mijn vorige bericht een foutje) en de maand moet november zijn. Als ik dan vervolgens zoek op de verschillende stijlen Eagle 7ā€™s loopt het spaak. Ik zie meerdere vergelijkbare Eagle 7ā€™s met fluted bezel ik de jaren 70 (vanaf 1975) tot in de jaren 80. Jaren 90 voorbeeld met deze bezels heb ik nog niet kunnen vinden.

Nu moet ik wel even een disclaimer plaatsen: ik weet het (helaas) ook niet zeker en zal nog iets meer onderzoek moeten doen om het zeker te weten. Ik heb het James Kibble gevraagd (een YouTuber die een stuk of 10 Eagle 7ā€™s heeft) en hij ging van 1978 uit, omdat een van zijn Eagles identiek is en die stamt aldus hem uit 1978. 100% zekerheid is er dus helaas niet. Het is niet met zekerheid vast te stellen tot welk jaartal Citizen bepaalde stijlen heeft geproduceerd.

Edit: de manier van dateren komt voor een heel groot deel overeen met die van Seiko.

1 like

Bedankt voor de info, top man. Ik ga vanmiddag meteen even opzoeken! :slight_smile:

Graag gedaan :slightly_smiling_face:. Veel succes en plezier alvast. Ik moet toegeven dat ik dat een erg leuk aspect aan vintage horloges vind. Het onderzoeken en details over uurwerk, bouwjaar, stijlen etc achterhalen. Allemaal part of the charm!

1 like

Hahahaā€¦nest uitšŸ–’šŸ˜‚ā€¦geen linkje meerā€¦is verkocht aan mijšŸ˜Šā€¦wel fotoā€™s daarvandaanā€¦

5 likes

Mooi Nils! :+1:

1 like

MercišŸ–’ā€¦moet nog blijken als ik hem echt thuis hebā€¦maar fotoā€™s zien er goed uitšŸ˜Š

2 likes

Ik ben altijd dol op die Datejust modellen geweest! :relaxed: Heb er vroeger ook heel veel gehad. Zelfs nadat ik mijn eerste Rolex Datejust kocht, bleef ik toch altijd nog naar die Citizens en Seiko ā€˜datejustsā€™ kijkenā€¦ Gewoonte en jeugdsentiment denk ik :relaxed:

2 likes

Is wel mijn eerste denk ikšŸ¤”ā€¦weet niet of je deze ook een datejust mag noemen

2 likes

Prachtig! Volgens mij precies hetzelfde model als die van mij! Helemaal mooi! Hopelijk heb ik die van mij snel weer terug, mis hem toch welā€¦

2 likes

Dan zijn er in Ć©Ć©n keer drie op het forum :unamused:
Ik zie het al aankomen, ik ga modden.

Net een bod gedaan op een lot horloges en daar zit deze tussen.

Zolang de wijzerplaat en wijzers goed zijn, heb ik straks een Citizen Datejust met een zwarte wijzerplaat :grin:

2 likes

Ga je de bezel dan overzetten?.. dat is toch zo typisch aan een datejust?

Ook gaafšŸ–’

Ik dacht meer aan de wijzerplaat en wijzers planten in mijn huidige :thinking:

Maar die datejust (die dus ook onderweg naar jou is), daar kun je wel de bezel met het glas erin zo omhoog wippen als je er een scheermesje tussen zet. Niet geschikt om mee te zwemmen of je handen te wassen dus.

1 like

Dank jeā€¦die van jou word gemaaktā€¦liep die niet lekker dan?