Citizen Promaster BN 0000 04H

Zoals ik in een ander draadje reeds gepost had,
vond ik in een kringloop een Citizen Promaster eco drive in een “sorry state” .

Hij liep niet, en de bezel en het glas waren erg beschadigd.

Het glaasje was tussen 12 en 1 uur gebarsten en een scherf lag los op de dial.
De secondenwijzer liep vast op die scherf en omdat ik benieuwd was of hij nog aan het lopen te krijgen
was moest ik iets verzinnen om zonder het glas te verwijderen toch de scherf uit de weg te krijgen.

De enige oplossing die ik zag was om de scherf vast te lijmen aan het glas door wat secondenlijm in gel vorm door het gat te laten lopen,terwijl ik het horloge met glas naar beneden boven mijn hoofd hield en al tikkend probeerde de scherf naar het gat te dirigeren.

Dit lukte min of meer, de scherf zat niet netjes maar wel zodanig uit de weg dat alle wijzers vrij rond konden gaan.

Beetje licht op de wijzerplaat, want Eco drive, en hij tikte er weer vrolijk op los!

Zoals je kunt zien heb ik het glas met wat schuren en polijsten weer iets toonbaarder gemaakt.

Nu zul je misschien denken, waarom niet open geschroefd om de scherf te verwijderen,
welnu het is een front loader:

Nog wat meer energie in het schuren en polijsten gestoken met dit als resultaat:

Het glas is niet meer te redden, dus nu op zoek naar een glas.

Na wat zoeken op het internet ben ik te weten gekomen dat ik een glas van 27,4 mm x 2,5 mm
nodig heb.

Ik wil graag zelf het glas vervangen.

Echter:

Bij Citizen Nederland kan ik als particulier niet bestellen en in de handel of op Ebay vind ik hem niet in deze maat, laat staan de pakkingen die ook vervangen moeten worden.

Mocht iemand wel aan het glaasje kunnen komen dan houd ik mij uiteraard aanbevolen!

8 likes

Etsy? Heb ik wel eens glaasjes voor een oude citizen gevonden.

1 like

Daar nog niet gezocht.
Dank!

Ik hoop voor je dat het lukt want het is een gave duiker :smiley:

1 like

Ik ben nog een keer op zoek gegaan naar het juiste glas. Ik heb jaren geleden een saffier glaasje kunnen bemachtigen, na heel veel zoeken. Ik kan me nog herinneren dat ik toen verschillende mogelijkheden had gevonden, waaronder iemand die een zwik saffier glaasjes had laten maken. Helaas zijn die glaasjes niet meer beschikbaar.

Als je heeeeel goed kijkt op de kast, zie je het typenummer voor deze duiker: E168-S016525 (ik heb dezelfde)

Aan de hand van dit nummer zou het juiste glaasje de 54-L7664G moeten zijn. Als je op deze nummers zoekt, dan kom je wel een nieuw (mineraal) glaasje tegen, op ebay bv. De maat verschilt ietsjepietje met de maat die jij noemt.

Of misschien kan Citizen zelf je aan een glaasje helpen? Op de site van Citizen europa vindt je een aantal servicecentrums en hun contactgegevens. Wie weet.

2 likes

Ik heb Stamm service in Rijswijk gebeld.
Zij hebben de onderdelen maar verkopen niet aan particulieren….

Dank voor het speurwerk, maar ik hoop toch in Nederland wat te vinden en dan ook inclusief de 2 pakkingen.

1 like