Sinds heel kort in het bezit van een (2e hands) Citizen Promaster NY0040. Was ik al een tijd naar op zoek. Past mooi in mijn verzameling van Diver automaten. De eerste Citizen in die reeks trouwens.
Wat mij opviel is dat de bezel prima draait en netjes 60 klikjes rond gaat, maar een veel “losser” gevoel heeft dan de bezel van de Seiko’s die ik heb. Die van de Seiko’s is voor het gevoel wat strakker en draaien minder makkelijk. Het horloge ziet er prima uit, zonder beschadigingen. Ook de bezel ziet er netjes uit.
Is dit normaal bij Citizen en is het gewoon een kwestie van wennen?
Die van mij draait juist strak.
Ik heb er 4 gehad, waarvan er 3 vrij los zaten. Als je er met je vinger op tikt voel je misschien wel speling of rammelt de bezel een beetje. Bij de vierde zat de duikring juist erg strak.
Ook bij mijn Orca (zat) en bij mijn huidige Ecozilla zit de bezel vrij los.
Ik denk gewoon een Citizen dingetje dat hier soms wat ruimte op zit.
Ik voel inderdaad een lichte speling als ik er op tik. Zal waarschijnlijk wel zo horen, zoals je zegt. Zeker als het vaker voorkomt bij deze horloges.
Ander/ dikkere ring op en t is verholpen. Hoe oud is het horloge?
Ik heb geen idee. De vorige eigenaar heeft dit niet gemeld en ik zou niet weten hoe ik dit moet vaststellen. Lijkt me een van de eerste series, die vanaf 1999 zijn gefabriceerd. Met een nieuwe/dikkere bedoel je de bezel of de veerring eronder?
afdichtings rubber in de bezel
1 like
Nog bedankt voor de tip. Als ik me er echt aan ga store, ga ik er misschien wel toe over.