Citizen Quartz kortsluiten na batterijwissel

Enkele maanden terug stond er op het HF een stukje over het kortsluiten van een citizen Quartz na de batterijwissel.
Zonder dit kortsluiten zou het uurwerkje niet gaan lopen.
Dat zou goed kunnen want na een batterijwissel gingen twee van mijn Citizens niet lopen.

Is op de foto aan te geven welke punten kortgesloten moeten worden?
Ik zou mijn Citizens graag weer aan het werk zetten🥴

3 likes

Is het mogelijk om het kaliber van het uurwerk te vermelden? Wellicht onder de plastic uurwerkring.

ik weet niet of je hier iets aanhebt, maar ik heb ooit met een batterijwissel het gehele horloge naar de verdoemenis geholpen.
om de batterij er uit te halen moest ik het klepje (1) dat de batterij op zijn plaats houd opzij duwen en raakte ik per ongeluk de weerstand (2) en was deze beschadigd.
daardoor werkte het horloge niet meer en moest het gehele binnenstuk vervangen worden.

mss is dit niet van toepassing voor u, maar dit zijn toch dingen waar je rekening moet houden bij een batterijwissel als deze dicht bij de batterij zit.

4 likes

Dat is de coil (spoel) welke ervoor zorgt dat de rotor steeds een puls krijgt. Deze spoel raakt snel beschadigd, maar is soms te herstellen.

2 likes

dat is waar, maar in dit geval kwam de coil herstellen of vervangen duurder uit dan het volledige binnenwerk vervangen.

2 likes

Als je de beschadiging van de spoel kunt zien, kun je met iets soldeer proberen de breuk te herstellen. Er gaan wat windingen verloren, maar het werkt wel

2 likes

Bedankt Jacobus,
De spoel met wikkelingen daar blijf ik ver vandaan.
Dat is kwetsbaar en je ziet het nauwelijks als het beschadigd is.

1 like

maar dat zal de accurate van het uurwerk wel beïnvloeden denk ik en dat is wat een quartz wel kan missen, die zijn over het algemeen zeer goed met de tijd aanduiden

2 likes

Het herstellen van de winding heeft geen invloed op de accuratesse van het quartz uurwerk.

3 likes

Kortsluiting maken met de punten van een metalen pincet in een gaatje met vermelding AC en op de nieuwe batterij.
Is dit een Citizen Eco-drive?
Op de foto’s zie ik geen AC-punt en batterij, wel roest en dan vrees ik het ergste :neutral_face:

1 like

Lijkt op een gewone kwarts waar een lithium cel in moet.
Zoekende op 1430b levert b.v. deze op.

Zou m.i. gewoon moeten gaan lopen na plaatsen nieuwe cel.
Uurwerk ziet er nogal vies uit.

De 1400 serie lijkt het te zijn. (Negeer de tekst, klik op het uurwerk plaatje)

2 likes

Bij mij staan de twee punten vaak op de achterdeksel van mijn citizens enz. Maar je ziet met loep ook vaak een + en een ander aanwijzing, reset.

1 like

Het valt me op in het document van @MartijnV dat het lijkt of er een onderdeel niet op je foto staat, de power cell connector spring.
Hier in geel:
image
Toen ik iets verder zocht vond ik bij toeval het complete technische uurwerk document van Citizen voor de 14xx familie (via thewatchsite).
Daar staat echt alles in over door meten en oplossen van problemen met het uurwerk. Het is een PDF.
https://www.thewatchsite.com/d1/files/Citizen%20Technical%20Manuals/1400.pdf

Misschien helpt dit om het te repareren, succes.

2 likes

Dankt voor dit berichtje, de power cell connector spring is gelukkig nog aanwezig maar staat niet op de foto.
Wel goed opgemerkt en gevonden overigens.

Het is inderdaad een Citizen Homer Quartz horloge die ik niet meer aan het lopen krijg, staat er op deze foto nu dat er een Seiko Quartz uurwerkje in deze Citizen Homer zit?

Nee, het is geen Eco drive, het is een jaren 70 Citizen Homer horloge

Jaren 80 en de batterij is van Seiko :grin:

1 like