Citizen Skyhawk: kroon probleem (mode-selectie)

De kroon kan mijn Skyhawk (JR3060), waarmee je de mode/stand kiest, wil niet goed meer. De standen tijd, kalender en chronograaf zijn de enige die nog betrouwbaar te kiezen zijn, de anderen niet.
Het vreemde is dat ik dit al eerder bij een (veel goedkoper en simpeler) Citizen horloge ook had. Blijkbaar iets dat Citizen niet onder controle heeft.
Het horloge is 10 jaar oud, hoewel dit gebrek al na een jaar of 5 optrad (maar wel ruim buiten de garantie natuurlijk).
Voor de basisfuncties (tijd en datum) is het horloge dus nog in orde.

Bekend Skyhawk probleem? Of heb ik gewoon pech?

Dingen slijten nou éénmaal. Misschien gebruik je de kroon t.o.v. andere gebruikers wel veel.

Elf.

Dat klopt natuurlijk, maar ik vind dit wel snel, vooral voor een horloge van een toch wel gerenommeerd merk (voor mij niet meer natuurlijk), dat een paar honderd Euro kost.
En die kroon is tenslotte bedoeld om te gebruiken.
Het horloge heb ik afgeschreven, maar ik was vooral benieuwd of meer mensen dit hebben, vooral omdat ik het met twee verschillende Citizen horloges heb gehad.

Als ik het goed begrijp heb je dit probleem dus 5 jaar geleden al bemerkt, of heb je hem pas in bezit ?

Je begrijpt me goed. Ik kwam hem vandaag weer tegen en dacht: toch eens vragen of anderen dit ook kennen.

Maar dan heb je mogelijk iets vergeten
misschien is er een speciale handeling nodig
of moet hij na een batterijwissel gereset worden ?

De batterij is nog goed, hoeft in principe nooit verwisseld te worden aangezien dit een horloge op zonne-energie is. Ik weet niet alles meer van het horloge, maar dat ik met de kroon de mode kan wisselen nog wel.
Zoals gezegd, het wisselen werkt, alleen niet voor alle standen. De drie alarm-standen zijn geen van alle meer te selecteren, timer ook niet meer, Er zit natuurlijk een 8-standen schakelaartje in, ik neem aan dat een paar contacten niet meer goed werken. Hoewel, soms gaat hij naar chronograaf mode als je alarm 3 kiest, dat is niet alleen een niet werkend contactje.
Een reset heb ik overigens wel al een keer gedaan, hielp ook niet.