Citizen solar

Dit horloge wil niet lopen heb er nieuw oplaadbare batterij in gedaan en een dag in de zon gelegt ,de seconden wijzer schokt alleen maar,

kan het zijn dat de batterij niet voldoende is opgeladen of kan het ook wat anders zijn

een schokkende secondenwijzer duidt meestal op droge/verharde olie, een bekend euvel bij quartz horloges van voor 1990 (aangezien ze inmiddels tientallen jaren oud zijn). dat kun je soms overwinnen met een speciaal apparaatje die de wijzers snel laat draaien, maar daar gaat hij uiteindelijk niet beter van lopen want dan is de blokkade soms weg maar er komt geen verse olie voor terug. wellicht weet @Abel raad.

Las ooit bij solar horloges iets over een batterij en condensator. Weet niet of dit hetzelfde is, maar dan zou het evt daar in kunnen zitten?

Tja waarom het mechanische deel (tandwielen etc) niet even reinigen?!

De zichtbare tandwielen heb ik schoongemaakt van die olie kan misschien kloppen licht al een tijdje stil.
Kan iemand mij vertellen hoe ik het uurwerk eruit krijg om verder te reinigen.
De kroon krijg ik er wel uit waarschijnlijk moet het uurwerk er van boven uit ?

Hoor ik mijn naam?

Ik mis een deel van de brug. Dat is ook niet zo best.

Laat maar rustig en week in het raam liggen. Vergeet aub niet dat dit een stuk techniek is uit mid jaren 70.

Deze liep ook pas weer na een dikke week opeen. Nu probleem loos.

Mooie zwarte wijzerplaat.

1 like

ter illustratie

cz (4)

Met de kroon in of uit

Varta V15h er in. Uurwerk er uit via de voorkant. Voorzichtig met de wijzerplaat met de zonnecellen en de secondewijzer wil graag loskomen van dat pijpje waar ie op zit bij het lostrekken.