Ook deze Citizen kom je niet snel meer tegen in goede staat. Wat nog wel eens aangeboden wordt zijn modellen met een vergulde kast maar dan vaak ook in een behoorlijk gebruikte staat die niet echt uitnodigen om gekocht te worden.
Dragen durf ik deze nog maar nauwelijks, ik moet echt weten wat ik die dag ga doen, ze zijn nou eenmaal niet geschikt voor bouwwerkzaamheden of werkzaamheden met stof of water.
Maar ze heeft wel eenereplaatsje in mijn Citizen verzameling
vintage Citizen Super Ace Parashock herenhorloge uit de vroege tot midden jaren 60.
Details
Merk & Model: Citizen Super Ace
Uurwerk: Mechanisch (handopwindbaar) met 23 jewels (robijnlagers).
Functie: Tijdweergave (12-uurs wijzerplaat).
Kenmerken: Het horloge is voorzien van Citizen’s gepatenteerde “Parashock” schokbestendigheidssysteem. De wijzerplaat heeft opgelegde streepindexen en facetgeslepen wijzers.
Materiaal kast: De kast is roestvrij staal (zoals te zien op de foto), hoewel er ook varianten met 14k goudvulling (gold-filled) bestaan.
Stijl: Het heeft een klassiek, elegant Japans ontwerp uit het midden van de vorige eeuw.
Deze horloges stonden bekend om hun verfijnde ontwerp en betrouwbare precisie in hun tijd.
Zal waarschijnlijk een niet zo makkelijke zoektocht worden. Ik kom meer chronometers tegen dan Super Ace modellen, vooral met de stalen kast is lastig…
Wat ook wel mooi is, is dat ze net wat groter zijn dan de Super deluxe modellen van Citizen👌
Hoewel ik van mijn meeste horloges 2 of meer exemplaren heb is het lastig om van deze Citizen een tweede te vinden met een zilverkleurige kast.
Deze heb ik enkele jaren geleden bij toeval gekocht, gewoon omdat het horlogewel iets had dat mij aansprak.
Inmiddels heb ik wel meer Citizens waarvan ik soms denk, misschien beter om ook eens wat op te ruimen, maar anderzijds, eenmaal weg en spijt, dan liggen ze niet voor het oprapen. Tot nu toe nog niets verkocht dus
De graveerde achterzijde is echt bijzonder mooi.
Houdt ze maar in ere, ze worden al lang niet meer gemaakt en liggen niet voor het oprapen. Het is vaak een lange speurtocht met een prijskaartje om nog een mooie te vinden.