Citizen Vintage Diver - onderhoud gezocht

Beste HF’ers,

Ik heb jullie hulp nodig. Mijn schoonvader (en medehorlogeliefhebber) heeft zijn jeugdliefde eindelijk teruggevonden; een vintage diver uit 1972/3.

Het horloge heeft echter wat liefde nodig. Is er iemand op het forum die ons kan helpen met groot onderhoud/onderdelen?

Hoor graag!

Foto’s:

6 likes

Hoi Wuoter.

Dat is een mooi horloge. Het probleem is dat er geen nieuwe glaasjes te koop zijn.

Wat ik wel een aantal keer heb gedaan met goed succes en heel veel geduld, is schuren.

Zonder bezel ring!
Het glas oppervlakte schuren met korrel 800 nat

Tot dat je glas er helemaal mat en vlak uit ziet.
Dan korrel 1000, 2000 en 3000. Let op nooit terug gaan naar een grove korrel!!

OK.deze wijze kan je het glas mooi maken. Nieuw word het glas niet. Maar als je een nieuw origineel glaasje vind houd rekening met minimaal 100euro meestal hoger.

Ik heb er 1… 100 Euro voor betaald :sweat_smile:

2 likes

Ik denk dat ik hier wel wat mee kan. Heb ergere gerestaureerd. Ik zou alleen aanraden niet te ver te gaan, want een beetje karakter misstaat zo’n oud horloge niet.

Glas is vaak wel wat mee aan te vangen, ik heb kort geleden nog een Skyhawk van saffierglas voorzien en eerst 0.2mm te groot besteld, want standaard maten zijn in 0.5 incrementies en daar 0.2 vanaf geslepen. Paste als gegoten en waterdicht ook nog.

Je mag me altijd benaderen…

5 likes

De bezel, indien niet leverbaar, kan ik altijd redesignen en opnieuw printen. Mijn printtechniek is aardig krasvast. Ik kan zelfs over de originele print heen printen, zodat je de oude anodisatie altijd nog als backup laag behoudt…

5 likes

Het uurwerk is neem ik aan gewoon een Hattori uurwerk, en die kan ik dromen.

3 likes

Nieuwe of nieuwstaat glaasjes voor bepaalde types vintage zijn redelijk prijzig ja. Is het glas alleen bekrast of doorgescheurd?

1 like

Alleen gekrast… maar wel zwaar bekrast :slight_smile:

Zoals hierboven gezegd; inderdaad het glas even eruit halen en schuren. Kwa uurwerk zou ik even kijken wat er in de buurt is. Daar is een bepaald forum deel voor. Ik zou gelijk even een comfortabele tropic bestellen voor jullie pap als ik jou was, dat doet een vintage duiker altijd goed :+1:t3:

2 likes

Als het perspex is kan je het prima zelf netjes maken weer, zoals gezegd, schuren, steeds fijner en eventueel polywatch aan het eind, dan is het weer als nieuw.

Bij mineraal glas is er ook wel een en ander mogelijk om te polijsten, maar ik zou dan al sneller neigen naar vervangen.

1 like

Helaas is het mineraal glas

Een klassieker! :ok_hand:

Nieuw glas voor deze horloges is niet meer te krijgen. De enige die ooit nog heeft gehad was crystaltimes, maar die heeft ze ook niet meer. Ik heb er toen diverse keren gekocht en ook enkele andere forumleden hier weer mee geholpen. Misschien dat ik er nog 1 heb liggen, zal vandaag eens zoeken, maar gaat dan ook geen koopje worden. Glas hiervoor op maat maken is ook geen optie, kijkk maar eens naar de vorm. Glas is o.a. “domed” (gebold)aan de onderkant.

3 likes

Een bezelinsert heb ik in ieder geval nog wel liggen. Toentertijd ook door crystaltimes weer even gereproduceerd voor dergelijke Citizen duikers en ook al enkele jaren niet meer verkrijgbaar. De ene is echt zwart, de andere heeft een beetje een blauwe schijn.

4 likes

Jaja, wie bewaart heeft wat. Ik heb nog een nieuw glas liggen, is geen mineraal maar zelfs saffier glas. Ook nog 2 gebruikte die licht bekrast zijn. Ik zal je straks een pb sturen

10 likes

Persoonlijk zou ik dan voor een licht gekrast origineel gaan. Die crystaltimes saffier glaasje zijn nog al spiegelend.

Mooi dat je hulp aanbied. Bij jou is @Wuoter gelijk bij de master aangekomen.

Ja, dit forum blijft me verrassen qua kennis en kunde en hulp van een ieder :slight_smile:
Helemaal top!

Zeer behulpzaam forum weer. Ook interessant te zien hoe het topic zich ontwikkelt tot een eventuele restauratie.

Wat ik wel leuk zou vinden is dat je hier het uiteindelijke resultaat showt?

Daar zorg ik voor!

3 likes

Eerste stap is gezet! Van @WVE heb ik glas + bezel over kunnen nemen (waarvoor dank).

Volgende stap: iemand vinden die mij kan helpen met onderhoud/restauratie. Liefste regio N/Z-Holland. Wie kunnen jullie aanbevelen voor dergelijke restauraties?

Daarnaast ben ik nog op zoek naar nieuwe endlinks voor dit horloge. Tips welcome!

1 like

Best wel benieuwd naar het vervolg… :yum:
Dankzij @Abel kreeg de mijne die ik al jaren in een hoekje had liggen toch weer een actief leven :hugs:

3 likes