Citizen vraag: verschil NY0040 en NY2300

misschien iets voor de Citizen kenners:

wie kan mij vertellen wat de technische verschillen zijn tussen een NY0040 en NY2300?

De uiterlijke verschillen zijn voor mij wel duidelijk!

Ben benieuwd naar jullie antwoorden!

Marco

Zo uit het blote hoofd meen ik te weten dat er hetzelfde automatische Miyota-uurwerk in zit. De kast van de 0040 is een paar luttele millimeter groter; daardoor oogt-ie wat massiever. Kwestie van smaak.
Ik heb zelf een 0040 en ben er dik tevreden over. Dat de kroon ter hoogte van de 8 zit (dus aan de linkerkant van de kast) vind ik prettig. Ik heb ook een 0023 gehad, en ook daar was verder niets mis mee. Toch bevalt de 0040 beter.

Mijn NY0040:

Beste Paul,

dank voor je reactie.

Ik moet eerlijk zeggen dat ik zelf ook al een beetje het idee had dat beide uurwerken technische niet wezenlijk verschillen.

Ze zijn toch beide ook met de hand op te winden?

Ik wel eens een review gelezen waarin werd gezet dat de korte wijzers de afleesbaarheid niet bevorderen. Wat zijn jouw ervaringen?

Marco

Heb bovenstaande klok ook, maar dan met metalen band, deze:

Wist niet dat er een Miyota-uurwerk in zit; lees ik niet altijd al te beste dingen over, maar tot nu toe loopt 'ie erg goed, stiekem beter dan m’n Seiko 5; grotere gangreserve en beter op tijd, hoewel het laatste te verhelpen is :wink:

Handopwinden is mij dus niet gelukt, pas getest, zie ook m’n review.
http://www.horlogeforum.nl/read.php?2,77867

Met de afleesbaarheid echt nooit problemen gehad, wel kort, maar uiteindelijk zodanig grof dat het makkelijk afleest.

Marco W Schreef:

Beste Paul,

dank voor je reactie.

Ik moet eerlijk zeggen dat ik zelf ook al een
beetje het idee had dat beide uurwerken technische
niet wezenlijk verschillen.

Ze zijn toch beide ook met de hand op te winden?

Ik wel eens een review gelezen waarin werd gezet
dat de korte wijzers de afleesbaarheid niet
bevorderen. Wat zijn jouw ervaringen?

Marco

Ik begon bijna te twijfelen aan mezelf toen ik las dat Flexofiel die van hem niet handmatig kan opwinden. Dus heb ik die van mij maar meteen uit het horlogekistje gepakt en… handmatig opgewonden!

@Flexofiel: wellicht een duffe vraag, maar draai je de kroon ook wel de goede kant op?

Over de afleesbaarheid in relatie tot te korte wijzers heb ik geen klachten. Bij de 0023 had ik daar geen problemen mee, en bij de 0040 heb ik daar óók geen problemen mee.

@anon69152993na: is niet duf hoor; ik moet mijzelf nl altijd indekken, zo ook nu. Mijn 'werk’wijze: een ‘lege’ duiker met reeds uitgetrokken kroon proberen op te winden (beide kanten gedaan voor de zekerheid), maar geen lopend klokje. Hij begon pas te tikken na wat gedraai ed. Misschien is 'ie niet helemaal jofel meer in dat opzicht? Desalniettemin ben ik blij met het ding.

@Flexofiel: Tuurlijk ben je er blij mee, want het zijn prettige horloges! :slight_smile:
Als je er geen last van hebt dat je 'm niet met de hand kunt opwinden, ach, dan is er toch niets aan de hand? Gewoon dragen en van genieten.
Die van mij is wel opwindbaar, maar ik doe het nooit. Meestal rammel ik een paar seconden met 'm voordat-ie aan de pols gaat. En hij loopt perfect!