Het is maar net wat je zoekt.
Er zijn drie belangrijke merken, die fraaie eigen horloges maken, met eigen manufactuur, en met vrijwel elk zwitsers merk kunnen concureren. Deze hebben elke complicatie, tourbillons, minute repeaters, en perpetual calendars onder de knie, en leveren horloges vanaf zo’n 100 tot 100.000 euro. In alle prijsklasses leveren ze een prima prijs/prestatie. Dit zijn Beijing Watch Company, Shanghai en SeaGull.
SeaGull is de meest toegankelijke in deze, omdat deze eenvoudig buiten China te verkrijgen is.
SeaGull is trouwens een enorme speler in het leveren van mechanische uurwerken wereldwijd (40% marktaandeel geloof ik)
Dan heb je bedrijven als PTS Resources en Millionsmart. Deze maakt uurwerken en OEM horloges, waar de o.a. ‘plakmerken’ gebruik van maken, maar ook dure zwitserse merken, bijvoorbeel Cecil Purnell, kopen ebauches bij deze leveranciers.
Boven in het onderste segment van de markt heb je de Homage bouwers. Dit zijn de Alpha’s, Parnissen, GetAt en Tao’s. Deze hebben meestal geen eigen productie faciliteiten, maar kopen onderdelen in van diverse andere bedrijven. Dit kunnen keurige kastenbouwers zijn, maar ook replicabouwers. De gebruikte uurwerken komen vaak uit de fabrieken van de eerder genoemde categorieen, maar zijn de lagere ‘grades’. Bij deze merken kun je een prima prijs/kwaliteit halen, maar je hebt toch een redelijke kans dat er een keer een slechte tussen zit. Gelukkig maken deze verkopers het gebrek aan QC goed door een zeer soepele aftersales, dus omruilen is meestal geen probleem, en het kost je hooguit een keer extra porto. Je kunt ze gebrek aan originaliteit verwijten (maar dat geld ook voor veel japanse en zwitserse merken), maar de prijs/prestatie is prima.
Helemaal onderin zitten de echte goedkope jongens. Dat zijn de Goer’s, IK Coloring, Cjiaba etc. Vaak voor een tientje inclusief verzenden. Leuk spul maar levensduur van eerder weken dan jaren. Kasten zijn vaak verchroomd messing, uurwerken zijn vaak zgn. Standards. Erg simpel, wel robuust. Heb je uurwerken met complicaties, zou ik er maar héél voorzichtig mee omgaan 
Ik hoop dat je dit een beetje idee geeft.
Groeten,
Martin