Clasp komt af en toe los

Hier de vintage Mido van mijn overleden schoonvader.

Bij het dragen valt de clasp wel eens open.

Bestaan er huis- tuin- en keukenmiddeltjes hiervoor ?
Wat doet een horlogemaker hiermee ?

3 likes

Even foto binnenkant clasp?
Waarschijnlijk iets bijbuigen klemmende gedeelte.

2 likes

Inderdaad, ietsje strakker maken.

1 like

Antwoord is gegeven. Zijn speciale tools voor maar meestal lukt t ook wel door met de palm van je hand en een houten oppervlak.

1 like

Als het volgens vergelijkbaar klem principe werkt als deze Seiko is het een kwestie van de (in het geval van deze Seiko twee) metalen lipjes iets bij buigen, dit zodat deze wat steviger klemt en niet meer los schiet. Ik doe dit zelf altijd met een tangetje waar ik (schilders)tape op plak, dit om geen krassen aan de sluiting zelf te maken.

2 likes

Hier de twee gedeelten.

Let niet op het vuil. Krijgt binnenkort een badje.

Ga dit deel NIET verbuiging omdat je dan het metaal verzwakt en een breuk kunt veroorzaken

2 likes

Deze sluiting is van een Seiko, nooit de lipjes buigen met een tangetje uiteindelijk verzwak je ze en breken ze af

Bij de sluiting van de mido , precies omgekeerd te werk gaan.

6 likes

De sluiting zelf buigen klinkt inderdaad een stuk aannemelijker dan de lipjes buigen, aldoende leert men…

@BATMAN Negeer mijn advies. :face_with_hand_over_mouth:

1 like

Exact dit, dit probleem kom je regelmatig tegen bij NOS Soviet horloges waar de slutiing soms af fabriek helemaal geen contact maakt.

Dank voor de tips.

De tip van de Knufselkoning leek me wel iets. Die van PT_Seiko leek me eenvoudiger. Heb deze toegepast. Ik lijk al een verbetering te merken :+1::+1:

Volgende dagen zal wel blijken of het bij-buigen voldoende is, of nog iets meer moet.

1 like