Classic/oud kwaliteits horloge <€500

Hallo,

Laat ik me even voorstellen aangezien ik nieuw ben op dit forum. Mijn naam is Niels, 19 jaar oud en ben sinds kort opzoek naar een horloge. Nu heb ik al flink rond gekeken op dit forum en heb ik ook al wat youtube afgestruind.

Ik ben opzoek naar een horloge welke er vrij oud uit ziet, maar vooral qualitatief zeer goed is. Het maakt me niet zo veel uit of deze nu automatic of zelf opwindend is. Mijn oog is qua design gevallen op de “Zeppelin hindenburg moonphase 7036-1”.

7036-1-1425059022-5300

Na het bekijken van een aantal reviews viel mij op dat de seconde wijzer af en toe niet overeen kwam met de 12 - 3 - 6 - 9. Dit vind ik nogal een tegenvaller aangezien dit horloge toch bijna 300 euro kost. Dit zal denk ik komen door het uurwerk wat erin zit.

Mijn vraag is dus aan jullie:
Een classic uitziende horloge met echte duitse/japanse/zweedse/russische kwaliteit onder de 500 euro. Mag ook tweedehands zijn. Ik heb liever echte kwaliteit van tig jaar terug, dan nieuwe ching chong modelletjes met een duitse naam.

De looks van de zeppelin vind ik werkelijkwaar schitterend! Echt jammer dat het binnenwerk me niet aan staat.

Zelf werk ik in de mechanica en voel me altijd veel beter bij een 40 jaar oude duitse machine dan een 5 jaar oude franse. Hoewel dit bij horloges weer anders ligt, maar jullie snappen mijn punt hopelijk :wink:

Groeten,
Niels

6 likes

Geen idee , maar wel welkom !!

1 like

Welkom.

De zeppelin heeft een quartz uurwerk, is dus geen automatic. Ik weet ook niet wat je bedoelt met “Het maakt me niet zo veel uit of deze nu automatic of zelf opwindend is”. Automatic is zelf opwindend, of bedoel je misschien handopwindend?

Verder heb ik geen flauw idee wat er te koop is, sorry.

2 likes

Hoi Niels, welkom op het forum.
Dat zie je niet vaak een jong iemand die voor iets klassieks gaat. Komt vast door je technische achtergrond. Ik heb dat zelf met auto’s.
Voor wat betreft je zoektocht kan ik je niet echt helpen maar er zijn hier zat mensen die wel verstand hebben van dat waar je naar op zoek bent. Succes met je zoektocht en vergeet niet om foto’s te sturen als je iets hebt gevonden.

1 like

Welkom,

Bedoel je dat de wijzer niet goed uitgelijnd is? Dit komt niet door het uitwerk maar door het monteren van de wijzers icm een matige controle op het eindproduct. Dit zijn dingen die helaas ook bij veel andere merken voorkomen, vandaar dat ik een horloge graag zie voor ik het koop.
Merken met een klassieke uitstraling zijn oa Maurice lacroix en Frederique Constant.

1 like

Hallo Niels! Als ik het goed begrijp ben je dus opzoek naar een vintage. Als dit het geval is zou ik eerst een kleine onderzoek naar verrichten naar het model die je wilt hebben. De wereld van vintage kan namelijk ingewikkeld zijn, met namende voor de beginner.

1 like

Welkom, Niels! Misschien is dit iets voor je?

3 likes

Welkom! Kijk anders even bij Dan Dan Henry een microbrand. Hij heeft vintage geïnspireerde horloges in het assortiment. Altijd leuk, zo’n zoektocht :wink:.
Wat betreft de Zeppelin, deze zullen kwalitatief best in orde zijn. Wanneer er iets niet goed mocht zijn, verwacht ik dat zij dit probleemloos herstellen/oplossen. Ben benieuwd wat het uiteindelijk wordt!
Gr.Wander

1 like

Bedankt voor al jullie reacties! Ik ga het vanavond even allemaal op mijn gemak bekijken. De linkjes zijn inderdaad horloge’s waar ik naar opzoek ben.
Wat betreft mijn uitspraak over "Het maakt me niet zo veel uit of deze nu automatic of zelf opwindend is”. Hiermee bedoelde ik inderdaad automatic of handopwindend. Bedankt @peterpan

2 likes

Ik weet niet of de Russen een reputatie hebben op het gebied van kwaliteit. Ik heb zelf een chrono met een Russische Valjoux-kloon er in en dat ding weigert maar om een functionerende datumverzet te krijgen, ook na onderhoud.

Ik raad je dan ook aan om een simpele driehander te kopen, eventueel met datum. Maanfases en zo voor onder 500 Euro is of goedkope quartz, of mechanische rommel.

Da’s deels perceptie. In mijn ervaring is een Kever uit de jaren 60 niet meer of minder te vertrouwen dan een Eend. :slight_smile:

In de motor-wereld moge het bekend zijn dat BMW significant minder betrouwbaar is dan Duc, Triumph, Harley, en dat al die motoren weer minder betrouwbaar zijn dan de grote Japanse vier.

Dat gezegd hebbende: Als je je budget ophoogt naar 640 Euro heb je één van de meest klassieke horloges in handen die je kunt vinden. De Hamilton Intra-matic 38.

inramatic

Voor veel minder geld kom je in de Seiko dress horloges terecht, maar die hebben geen vintage-vibe. Je zou ook kunnen kijken naar daadwerkelijke vintage. Deze horloges heb ik voor een scheet en een knikker opgepikt:


Die zien er oud uit omdat ze het zijn.

4 likes

Welkom!
Je zou ook bij Poljot24 eens kunnen kijken. Hier staan bijv een Seagull 1963 en Poljot Strela’s tussen.
imageimage
Oh ja, er staat ook nog een Strela hier op het forum te koop (wel wat duurder)

2 likes

Inhakend op @wander Ik kan je de Dan Henry 1970 van harte aanbevelen. En dat voor 1/2 van je budget :slight_smile:

3 likes

Welkom…

Als je je budget kunt ophogen naar 625 euro heb je een quartz Omega Seamaster uit 1995

1 like

Ook onder de 500 is een vintage Omega niet onbereikbaar hoor. Zelfs een handwinder of automaat is wel voor dat budget te krijgen in nette staat.

Anders een Tissot Le Locle misschien iets?

1 like

Mijn Cosmic is een wereldklok voor dat budget, als ik mijn eigen verkoop even mag stimuleren :grin:

1 like

Bedankt voor al jullie top reacties!
Ik ben eruit, heb de Sekonda Strela 3017 van David over genomen :smile: :smile: :smile:
Nu wachten tot de post komt!

Groeten,
Niels

11 likes

Gefeliciteerd met je aankoop en veel plezier ermee!

1 like

Geweldige keuze. Mooi horloge met veel historie. David is er erg zuinig op geweest en zal hem nog gaan missen denk ik. Veel plezier ervan!

2 likes

Beste keuze die je kon maken, is een exje van mij, prachtig 1966 exemplaar en volledig origineel.

2 likes

De Tissot Le Locle is zeker een mooie klok, maar in mijn beleving wel van een andere statuur dan een Omega Seamaster.