Clean dial

Hallo allen.

Ik ben een nieuwe lid en ben al een tijdje aan het kijken naar een Hamilton khaki field mechanical. Door de jaren ben ik aan en uit een spaarder geweest van wat ik op dat moment een leuk horloge vond. Nu dacht ik dat ik het horloge Lingo redelijk begreep maar ik sta nu toch een beetje voor een raadsel. Op verschillende reviews lees ik dat mensen vinden dat de field khaki een clean dial heeft. Nu had ik altijd begrepen dat dit betekent dat het een lege wijzerplaat met weinig poespas is maar de field Khaki is alles behalve leeg (in mijn optiek). Dus mijn vraag is, betekent clean dial iets heel anders of heeft iemand ooit iets geroepen en praat de rest elkaar maar na om ook wat te zeggen.

1 like

Fixed that for you in de titel.

:ok_hand: Liever nog gewoon wijzerplaat!

4 likes

Welkom bij de club.

Ik zie het al een gevaarlijk plek voor dyslexie hier. :sweat_smile: Maar bedankt voor de verbetering.

3 likes

Denk dat met clean dial wordt bedoeld geen extra complicatie in dit geval. Het geeft puur en alleen tijd aan.

Vind dit een clean wijzerplaat

5 likes

Allereerst, welkom!

Ik denk dat ze met clean dial misschien de symmetrie bedoelen en dat alles in designperspectief gewoon netjes uitziet en niet rommelig. Maar verder geen idee eigenlijk.

Bedankt

Bedankt

Daar dacht ik eerst ook aan maar er zit een datum venster in de wijzerplaat.

Als het een datum heeft vind ik het geen clean dial maargoed, als je het horloge mooi vind lekker boeiend wat anderen vinden :grin:

Is zo. Het ging me meer om de term.

In Off-Topic hebben we ook een taalnazi-draadje! :grin:

Welkom! :slight_smile:

Welkom en veel plezier op ons mooie Forum.

Je hebt ook van deze wijzerplaten met nog een 13 naar 24 ring erin, misschien verwijzen ze daar naar?

Bijvoorbeeld: de Murph heeft alleen 1-12 en is clean, ten opzichte van de andere Khaki, met 1-12 + 13-24.

Dit is dan ook het pure voorbeeld van een clean dial. Bij field watches word de term clean dial gebruikt als er hoogstens enkel het merk erop vermeldt staat zonder alle andere poespas zoals waterdichtheid-automaat/mechanical/quarts of wat dan ook. Bij de pure clean dial militaire field watches ontbreekt zelfs de merknaam erop, enkel de 12/24hr cijfers staan er dan op.

1 like

Ook dat zou ik begrijpen maar het gaat vaak specifiek om de 1-12, 13-24 variant.

Clean dial is persoonlijk, vooral de grens.

Zelf moet in gelijk denken aan Breitling Navitimer: Klassieker in geen clean dial hebben :smile: .

afbeelding

1 like

Ik wist niet dat ik er eentje had, bedankt voor deze Heads Up :relieved:

1 like