Close up IWC caliber 50010

Een paar close-ups van de achterkant van mijn Portugieser;


De kenners herkennen nu natuurlijk direct dat dit het “oude” movement is, met het lagere tikgetal (18,000). Sinds ongeveer een jaar zijn deze movements met een tikgetal van 21,600 op de markt. Ik neem aan om de nauwkeurigheid van het uurwerk te vergroten. De verschillen zijn te zien rond het balanswiel.
Verder kun je rechts boven een gedeelte van het Pellaton opwind systeem zien.
Een van de “weerhaakjes” verdraait het koperkleurige wieltje als de rotor een kant opdraait, het andere weerhaakje verdraait het wieltje in dezelfde richting als de rotor de andere kant uitdraait via een swing arm waaraan beide “weerhaakjes” gemonteerd zitten. De bewegende rotor - via wat excentrische onderdelen - beweegt de swingarm. Beetje lastig uit te leggen maar erg vernuftig !!


“Probus Scafusia” - vrij vertaald schijnt dit zoiets te betekenen als “vakmanschap uit Schaffhausen”… Het is een klein gouden “tabletje” dat in de rotor gemonteerd zit.

Groet
Mark

Mooie foto’s Mark! Het is en blijft een prachtig horloge, zoals Jaap ook al aangeeft, met het grootste automatische uurwerk voor een horloge dat op de markt is. Het is voor mij persoonlijk ook inmiddels een dagelijks genot de 5001 te mogen dragen en af en toe dit prachtige uurwerk te kunnen bewonderen…

mvg
Norbert

Heb jij misschien het uurwerk met het hogere tikgetal. Ik zou het leuk vinden om de verschillen te zien!

erg mooie foto’s (tu)

Ik heb niet de 51010 omdat ik een beetje een purist ben. De Portugieser ligt in de lijn van de vroegere zakhorloges van IWC die op 18.000 vph /2,5 Mhz tikten en de 5001 heeft ook dit lagere tikgetal. Ik vind die traditie de moeite waard en ondanks de technische verbeteringen van de 51010 wilde ik graag het oorspronkelijke 5001 kaliber hebben. Ik heb wel een fotootje voor je (van Stephan Weeber) van de 51010…

Top, bedankt voor de snelle reactie en de foto natuurlijk!

Dit horloge is de moeite waard om met de wijzerplaat onder te dragen, je raakt er niet op uit gekeken net als de horloges van Dornblüth & Sohn.

Mooie foto’s !! De achterkant is mooi maar ik ben ook wel benieuwd naar de voorkant.

Uh, is dat opwindsysteem van IWC wat nieuws ? :S :S

(Seiko heeft een dergelijk systeem toch al zeker zo’n 35 jaar, correct me if I am wrong !)

Het door IWC gepatenteerde Pellaton opwindsysteem stamt al uit de jaren 50. Bij deze wat info op Timezone…

En omdat je er naar vraagt ook een paar foto’s van de voorkant van mijn 5001 (Mark heeft overigens de versie met zwarte wijzerplaat).

Prachtig horloge, behoort ook tot mijn favorieten.
Automatisch systeem is een uitvinding van IWC en gepatendeert.

Mooie foto’s !!
Groet
Mark

superrrrrr klok , als je er naar kijkt, blijft de tijd even stil staan…

[terzijde]
Hehe, da’s een bekend verschijnsel - bij kwarts horloges althans. Als je je blik verplaatst naar de secondenwijzer lijkt 'ie bijna altijd eerst even stil te staan. Ben de precieze naam ff kwijt, maar geloof dat 't i.h.a. als de secondenwijzer illusie wordt aangeduid.
[/terzijde]

ik dacht dat ik de enige was die dit had, heb wel een paar keer gedacht dat ie kapot was.

ja , is altijd een beetje vreemd :smiley:

Heb me een klein beetje vergist: de illusie is bekend onder 'n wat exotischer naam: chronostasis

Eigenlijk wel een mooie merk/model naam!