Clubje maken

Het lijkt mij een leuk idee om af en toe met een groepje leden samen te komen om de kennis en onderdelen van onze vintages uit te wisselen…

Ik merk aan de mail en de PB’s dat er toch best behoefte is aan onderdelen. Daar kan ik soms goed aan komen, maar dan het liefst wel wat meer gestructureerd. Ook heb ik, en veel anderen ook denk ik, de nodige donor-horloges. Die kunnen natuurlijk ook door deskunidige handen ontmanteld worden, en de onderdelen na een beurtje aan de clubleden doorgegeven worden.

Waarom… Ik merk dat de horlogemakers zelf ook slecht aan onderdelen kunnen komen, dus het is een kwestie van “overleven” :).

Ik heb wel een erg eenzijdige collectie… Seiko, Seiko en Seiko. Maar wel een heleboel!

Hoi Rob,

Een club van Seikoudjes.

gr.
Peebee

Ik doe mee, heb er meer dan een dozijn :wink:

Als jij onderdelen kunt krijgen: TOP!

Alvast een tipje:
Bij een Seiko: laat de chrono lopen als je hem draagt.
Mechaniek is namelijk zo gemaakt dat deze tegengehouden wordt, je “bevrijd” hem dus als je hem laat lopen. Geeft dus minder krachten op het uurwerk.

Wat komt:
saffier voor helmets, Ufo’s en Bullheads.

Ik heb ook lijstjes met onderdeelnummers, is handig als je op bv ebay een vaag Seiko-zakje met een pertnummer erop aangeboden ziet worden.

Die tip ken ik, maar ik hou me er niet aan…

Mijn chrono’s zijn geserviced en werken goed :slight_smile:
Zeker zo’n onderdeellijst en saffier voor mijn Ufo zijn top!

Mijn beste,

Lijkt mij een fantastisch initiatief. Gewoon doen. (tu)
Ik zelf loop al een tijdje met het idee om in de regio ‘Rijnmond’ een horloge-ontmoeting avond te houden. Ik heb zelfs al het een en ander uitgewerkt. Zo’n horloge-ontmoeting avond zou zelfs in eerste instantie bij mij thuis gehouden kunnen worden.

Maar zo als ik kenschetsend schrijf “ik loop” sla ik hier tevens de soms gevoelige spijker op z’n kop. Immers van tijd tot tijd word ik geconfronteerd met mijn MS. Deze ziekte brengt voor mij soms een aantal beperkingen met zich mee.
En wie A zegt moet ook B zeggen. Zeker voor de organisatie van het ‘créme de la créme ’ der Meester Horlogepassionisten.
Dus bij deze: “wat in het vat zit verzuurd niet” zal ik maar zeggen.
Ik hou jullie op de hoogte.

Maar om terug te komen op het initiatief van Rob, het is zeer zeker het proberen waard. Ik ben van mening dat als de eerste (Seiko)Vintage Club ontmoeting avond geweest is dat er nog vele, vele zullen volgen.
Immers:
Seiko’s zijn gemaakt om de tand des tijds ruimschoots te overtreffen :D:D:D

Coenraad, Alias ’Tissot62’

Orologio Signaturis Temporis.:wink:

het is inderdaad frappant hoe goed die 6138 en 6139 uurwerken het nog steeds doen.

Sterkte Coenraad! Ik houd me aanbevolen voor een horlogeontmoeting in de Rijnmond! Aan onderdelen kan ik niemand helpen maar kijken en praten is altijd mooi.
Gisteren een vintage opknapper aangeschaft, een omega constellation pie pan, foto’s volgen.
Grt
Ger

Leuk!

Ik heb ook een pie-pan Omega onderweg, maar geen Connie :wink:

Leuk, ik ben zeker (als tijd en dag …enz) van de partij. Ik heb ook meestal wel wat donoren. Horloges, onderdelen, originele banden.

Goed idee! Ik heb bijvoorbeeld eergisteren een kroon gekocht voor een 6138-3002, incl. verzendkosten 11 euro. Als er nou zo’n clubje was geweest was dat misschien niet eens nodig geweest om die kroon uit Singapoor te laten komen!

Klopt, ik heb bijv. een paar uurwerkjes liggen, met kast en al, omdat ik 1 of 2 onderdelen nodig had…

Eigenlijk zonde!

Ja, ik vind dit eigenlijk wel een goed idee van Rob! (tu) Al zeg ik er meteen bij dat ook bij mij de nadruk ligt op Seiko als we het hebben over vintages.

Hoi Coenraad,

Hoewel ik niet in regio Rijnmond woon, maar aan de andere zijde van het land, zal ik, indien je plannen concreet worden, graag in de auto stappen om deel te nemen.

Wat betreft vintage onderdelen, ik heb zelf niet genoeg sloopmateriaal om een zinvolle bijdrage te leveren, maar mijn plaatselijke horlogier heeft een gigantische voorraad, veelal NOS, onderdelen. Informeren is geen enkel probleem.

Groeten,

Martin

Misschien kunnen we beginnen met een opsomming van wat je hebt (over, wat je kunt missen) en wat je nog nodig hebt. soort ruilbeurs opzet.

Tips en trucs, bv welke onderdelen uitwisselbaar zijn

Iemand die het Seiko bestelsysteem in kan :slight_smile: (ik heb vorige week een heerlijk dagje mogen klikken en bestellen… Veel originele wijzers om te modden kunnen scoren)

en zo’n juwelier die nog heel veel heeft liggen… het kwijl loopt me al uit de mond.

Om te beginnen met tips en trucs:

Opwindgedeeltes van 6138/6139/6105 enz enz enz: alles met 61XX is uitwisselbaar
Balansjes: idem.

Hetzelfde gaat op voor andere series als bijv. 63XX.

Als het er van komt ben ik er (als mede-Rijnmonder) bij Coenraad!

ik doe ook zeker mee ik heb er meer dan 20 en nog een aantal voor reserve onderdelen

Als Seiko lover en eigenaar van bijna 200 stuks sluit ik mij graag aan bij de club.

Totaal heb ik een flimk aantal voor parts, eigenlijk voor eigen gebruik.
Ik weet niet of op dit forum een Exel bestand aangemaakt en onderhouden kan worden.

Van al mijn Seiko’s hou ik een lijst bij met caliber, casenummer en serial nummer. De horloges voor parts hou ik wel zoveel mogelijk als een klokje bij elkaar met de mededeling wat er aan ontbreekt en de staat.
Een clubje zal minimaal zo’n lijst moeten hebben en onderhouden.
Dusss weet iemand of het mogelijk is om een Exelletje op deze forum te plaatsen?