CMI pocket watch

Goedemiddag,
Ik heb van mijn vader een zak horloge geerfd van een fabricant die heet CMI???
Het blijkt wel Zwitsers te zijn en op de achterkant staat dat het een repetition zak horloge is.
De tijd loopt prima, maar de repetition werkt helaas niet.
Heeft iemand een idee waar ik het horloge kan laten repareren?
m vr gr
Daniëllo

Graag duidelijke foto’s.
Google op “Achille Hirsch / Compagnie des Montres Invar” = CMI).

Is het geen IWC dat je toevallig ondersteboven afleest ?

3 likes

Het is echt een CMI met nummer 243311 (18 karaat goud), maar hij heeft absoluut onderhoud nodig.
Bij het foto’s maken is ook de ring die om het glas zit van de wijzerplaat losgekomen.
Bij deze de foto’s met de vraag of iemand een goede horloge maker kan aanbevelen.
m vr gr
Daniello

Mooi ding hoor Daniello!

@koen is de huisexpert. Wellicht kan hij je verder doorverwijzen.

1 like

@koen
zou je hulp op prijs stellen.
m vr gr
Daniello

Goedemiddag Daniëlle,

Dat is een erg mooi zakhorloge! Het is inderdaad een Zwitsers zakhorloge, gemaakt omstreeks 1900, met een repetitiewerk. Het repetitiewerk diende ervoor om te weten hoe laat het is, toen er nog geen elektrisch licht of lichtgevende lume bestond. Door het repetiewerk kan je toch weten hoe laat het is in het donker.

Het is vrijwel zeker een kwartierrepetitie, dat wil zeggen dat het uurwerk de verstreken uren en kwartieren slaat. Dergelijke uurwerken waren en minst prijzige repetitiewerken, de uurwerk waren van een redelijke kwaliteit. De duurdere versies waren verfijnder afgewerkt en hadden vaak een minutenrepetetie. Bij minutenrepetitie worden de verstreken uren, kwartieren en minuten geslagen.

Zo te zien mist de snelheidsregulator van het slagwerk, maar verder kan ik de technische staat niet beoordelen. Het repareren van slagwerken is zeer complex, omdat eventuele defecte onderdelen eigenlijk zonder uitzondering op maat gemaakt moeten worden. Ik zou Kalle Slaap in Grootschermer (vlakbij Alkmaar) aanraden. Die heeft enorm veel kennis & gereedschappen om onderdelen op maat te maken.

Met vriendelijke groet,
Koen

1 like

repetitie uur, kwartier en seconde