Co-axiale ankergang

Voor de liefhebbers van een Co-axiale ankergang, een woordje uitleg.

http://www.uurwerkreparatie.nl zien bij Omega.

Freddy

Ik zal de auteur vragen of ik die mag toevoegen aan de Horloge Encyclopedie (met bronvermelding). Handig!.

interessante link Freddy, bedankt (tu)
Wat vind jij zelf nou van deze konstruktie?

Om heel eerlijk te zijn denk ik dat 't een tamelijk ingewikkelde oplossing is voor een probleem wat eigenlijk geen groot probleem is: kijk naar de gangwaardes van horloges met chronometer certificaat, die zijn ook niet echt beroerd (om het zacht uit te drukken).
Het genoemde voordeel van minder wrijving (zonder smering?) en daardoor gelijkmatiger gang is imho eenvoudiger opgelost door het keramisch ankerwiel, zoals dat nu door Patek geintroduceerd is? (een verbetering door moderne materialen toe te passen in een ontwerp wat zich door de jaren heen heeft bewezen)
Het is technisch zeker interessant, maar of 't nou een super-oplossing is??
Groet,
Paul

BTW: Paul Gerber heeft nu ook al een soortgelijk (maar technisch eenvoudiger) ontwerp gemaakt:

De patenttekst kun je hier lezen:
http://v3.espacenet.com/origdoc?DB=EPODOC&IDX=EP1517197&F=0&QPN=EP1517197

Waar is de horloge enciclopedie te vinden ?
Groeten, Eeltje

In de root van dit forum. Klik bovenaan deze pagina in de regel '[b] Ga naar: [b] op Forumoverzicht.

Gerwin

Goed, iets vet maken wil nog niet zo makkelijk…

De sluitende code moet met een / beginnen dus in dit geval [/b] Dan krijg je dit.

Bedankt Gershwin, Had ik natuurlijk zelf moeten kunnen vinden.Groeten Eeltje

Het mag en staat er. Dank aan Wim Wesselink van WESSELINK & VREEKER!

Ere wie ere toekomt.

Gerwin

Freddy, meen mij te herrineren dat de resultaten in jouw Railmaster wat tegen vielen?

Dit afgezet tegen de hogere prijs van deze ankergang lijkt het me meer een dure oplossing dan een echte verbetering?

Groet,

Peter Z

Is natuurlijk een inginieus idee zoals alles in de horlogerie, zowel een automaat als een minutenrepetitie bv.
Het werkt en de resultaten zijn zo goed dat het een chronometer is geworden.
Ik heb een speciaal regeltoestel met de voorziening van co-axcialen af te regelen, geluid is ook anders dan van een zwitserse ankergang en moet herkend worden door het regelapparaat en de resultaten van mijn railmaster zijn minder goed dan van een gewone niet chronometer Valjoux 7750 die ik in orde gesteld heb. De resultaten van de railmaster zijn deze zoals ik hem ontvangen heb van Omega en zijn binnen de grenzen van chronometrie maar mijn Valjoux heeft toch een mooier regelbeeld.
Dat zegt voor mij voldoende, is zijn meerprijs niet waard, ik heb het wel aangeschaft als collectoritem.