Cockpitklokken?

Wie van jullie heeft er ervaring met cockpitklokken van vliegtuigen? Ik zag er laatst eentje op een bureau staan als klok. Ik had geen tijd om er uitvoerig naar te vragen en 'm te bekijken, maar het maakte me wel nieuwsgierig.

Zijn het inderdaad handopwinders? Zijn ze betrouwbaar? Functioneel als bureauklok? Er worden veel Russische cockpitklokken aangeboden. Wat vindt de liefhebber daarvan? Wat voor uurwerken zitten in die dingen?

Mocht de moderator dit off topic vinden (het gaat immers niet direct over horloges), dan mag het gerust worden verplaatst! :wink:

Is dat gespeld cock als ik dat namelijk Google krijg hier hele anderen gedachten bij (:smiley:

:smiley: Laat de spatie tussen cock en pit dan even weg! :smiley:

Geef het maar een naam: cockpitklok,vliegtuigklok, boordklok…

Beste Paul G.,

Klokjes voor instrumentenpanelen (denk ook aan autoklokjes) zijn, wanneer ze mechanisch en ouder zijn, in veel gevallen uitgerust met meer of minder gemodificeerde zakhorlogewerken. Automaten zijn het nooit, want dat werkt natuurlijk niet of onvoldoende (misschien wel wanneer de piloot een stuntvlieger is). Er is meestal voorzien in een mechanisme om het uurwerk aan de voor- of onderzijde op te winden en op tijd te zetten.

Jammer genoeg is de tentoonstelling over autoklokjes in het Nederlands Goud-, Zilver- en Klokkenmuseum te Schoonhoven op 17 mei gesloten, want die was voor liefhebbers zeker de moeite van het bezoeken waard geweest.

Hartelijke groeten,
Robbert

Paul,

de klokken die te koop zijn via de bekende veilingsites zijn eigenlijk allemaal Russische klokken, want de Russen hebben zelfs nu nog in de modernste jagers en transportkisten een mechanische, handopgewonden klok. Vaak met ingebouwde verwarming op 24-28 volt om het uurwerk niet te koud te laten worden. Zelfs nieuw uit de doos niet duurder dan max 200 euro. De Russen houden het simpel, en bij stroomuitval heb je toch nog de tijd/verstreken tijd voor navigeren en totale vliegtijd. In het “Westen” zitten er quartz/mechanisch of digitale klokjes in vanaf midden jaren 70 van de vorige eeuw. (ander mooi voorbeeld van Russische eenvoud is het kunnen schrijven in de ruimte: een potlood. De Amerikanen hebben miljoenen uitgegeven voor de ontwikkeling van de Fischer Spacepen !)
Heb zelf een redelijk nieuwe Russische boordklok gehad, met 2 tijden en stopwatch funktie, liep na afregelen zeer nauwkeurig, had er ook een perspex standaard bij om hem goed in te zetten voor op het bureau. op ebay.com intikken russian cockpit en dan komen er een paar naar boven. Succes,

Marco

Dankjewel, Robbert en Marco, voor jullie informatie! (tu)