Na een lange periode van afwezigheid weer eens een bijdrage over een nieuw merk in oprichting.
Zag in Juni al een topic voorbei komen over het Goldgena Project. Een project wat ik persoonlijk fantastisch vindt gezien de transparantie die ze (willen) gaan toepassen.
De oprichter en ontwerper, Claudio D’Amore, is reeds enkele jaren werkzaam binnen de Zwitserse horloge industrie als (mede) ontwerper en heeft gewerkt voor merken als; Tag Heuer, Parmigiani, Montblanc, Oris, Eberhard en Hautlence.
Nu wil hij een eigen merk op de markt zetten maar tegen een prijs die lager ligt dan een horloge van gelijke strekking.
Hij geeft, naast uitleg over hoe de Zwitserse horlogemarkt in elkaar zit en werkt, ook uitleg over de prijsopbouw van horloge en hoe de uiteindelijke verkoopprijs tot stand komt of is gekomen.
Feitelijk rekent hij af met het mysterie “Swiss Made”.
Nu hoor je mij niet zeggen dat een Swiss Made horloge niet goed is; integendeel. Als ik dat zou vinden dan zou ik er nu geen dragen…
Maar wat hij vooral duidelijk wil maken is dat een Swiss Made horloge over het algemeen voor het grootste deel uit het buitenland komt niet uit Zwitserland zelf.
Afijn; je kunt hier alles over leze op hun website.
Heb van de Claudio inmiddels begrepen dat hij het eerste prototype binnen is (zal waarschijnlijk komende week op hun site en nieuwsbrief worden gepresenteerd) en ze, zoals het er nu naar uit ziet, eind van deze maand willen starten met een crowdfunding om het geheel van de grond te krijgen.
Zelf heb ik reeds het privilege gekregen om de zien hoe het horloge om mijn eigen pols zou staan en ik denk dat ik het wel kan waarderen. De tweede foto is het origineel waar ik mijn trouwe Bruvik Fjord draag.
Dit merk heeft overigens in de afgelopen jaren weer een paar prachtige modellen gelanceerd.
Het horloge is niet mijn smaak, maar het is leuk dat jij er zoveel voor voelt dat je hier reclame komt maken voor de crowdfunding.
Waarom transparantie? Waarom is dat zo belangrijk? Het is een term die ik veel bij van die kickstarter projectjes zie. Ik vind dat als klant totaal niet interessant. Ontwerp gewoon een goed horloge met goede specificaties en plak daar een prijs op. Als die combinatie aanspreekt verkoopt het, anders niet.
Transparantie is gewoon marketing geblaat en rationalisatie dat een horloge geen Swiss Made hoeft te zijn, onnodig Calimero gedrag.
Het enige wat ik doe is in mijn enthousiasme een nieuw merk in wording laten zien en wordt vervolgens “veroordeeld” over het maken van een foto terwijl ik rij.
Ja ik reed 100 kmh en nee, ik heb deze foto niet gemaakt. Dat was mijn bijrijder. Oké, hij heeft het wel op mijn verzoek gedaan en ja ik heb mijn pols er iets voor bij gedraaid.
Wat je hier dus ziet is een oordeel van lezers die niet bij de situatie aanwezig waren en gelijk hun oordeel weer klaar hebben. Jammer, maar aan de andere kant; how cares. Ik heb een mooi plaatje van mijn klokje
Wat betreft de opmerking reclame betreft de crowdfunding en transparantie;
Persoonlijk ben ik het ermee eens dat je gewoon een mooie klok moet ontwerpen en deze op de markt moet brengen. Alleen hoe breng je een nieuw merk op markt waar de “gevestigde orde” heerser in naam en geld? Antwoord: Crowdfunding.
En moet een prijs dan echt 6-8 keer over de kop gaan zoals nu het geval is? Antwoord: Transparantie
Voor jullie info:
Het klokje wat ik draag; de Bruvik Fjord heeft een productie prijs van € 200,= en de kostprijs is ongeveer € 425,=. Hij wordt vervolgens verkocht voor € 1600,= Als je dit leest dan snap je waarschijnlijk wel wat er bedoeld wordt met transparantie. Waarom wordt een klok met een ETA2824-2 (welke je koopt voor € 70,=) voor zo’n enorme prijs verkocht?
Blijkbaar ben ik een van de weinige die hier vraagtekens bij zet en steunt het gros de wereld van het kapitalisme…
Je kunt de kostprijs van een horloge dat in kleine oplage in een ateliertje wordt gebouwd niet vergelijken met die van een een grote speler. Die hebben zaken als een dealer netwerk, personeel, ontwerpers, een fabriek, aandeelhouders, een netwerk van toeleveranciers en hier komt het: een marketing budget en afdeling. Die hoeven dus niet te crowdfunden.
De succesvolle micro brands worden ook allemaal veel duurder als het een beetje gaat lopen, daar is een reden voor. Als die Goldgena jongens (of meisjes) straks meer modellen gaan produceren zal je zien dat daar de prijs ook enorm toeneemt en die zogenaamde transparantie uit het raam gaat.
Het crowdfunden van een horloge vind ik prima, soms zit er best iets leuks bij. De manier waarop het regelmatig gebeurt met spammerige posts staat mij (let wel, dat is een persoonlijke mening) niet aan, net als de gekozen (al dan niet gestolen) ontwerpen en de hijgerige marketing die er vaak aan vastzit.
Is dat kapitalisme? Is dat wat de gek ervoor geeft?
Natuurlijk gaat de prijs van horloges, auto’s koelkasten en noem maar op, meer of minder vaak over de kop.
Inderdaad heeft een juwelier een hoge marge. En de groothandelaar. En de fabriek.
Zonder reden? Ik denk het niet. Als de juwelier geen grote collectie heeft = KEUS dan loopt de potentiele klant weg naar een ander.
Ga, als je weer eens in Zwitserland bent, even in Interlaken kijken bij Kirchhofer. Ik neem aan, dat er in Nederland vergelijkbare zaken zijn.
En reken dan even uit wat daar aan voorraad ligt. En reken uit wat hem dat kost aan kapitaal.
En wat de huur kost en het personeel en de reclame en de verzekering en de veiligheid en de sterke mannen bij de ingang die je ziet en de anderen die je niet ziet en alle andere kosten die een ondernemer met een winkel heeft.
En vergelijk dat met de kosten van iemand die “alleen” maar via internet verkoopt. En die werkt zonder “tussenpersonen” .
En als je dat allemaal op een rijtje gezet hebt, zet je je economische hoed op en bereken je de prijs die je nodig hebt om leuk te kunnen werken en leven.
En wie die prijs te hoog vindt voor wat je te bieden hebt, koopt niet bij jou. En wie die prijs te laag vindt lacht je misschien wel uit.
Volgens mij is dat niet kapitalisme maar economie.
Kan iemand hier wat echte foto’s van die klok vanuit verschillende hoeken plaatsen? Ik zie alleen maar foute renders en photoshop plaatjes op de website van die partij…
Je moet ervan houden, persoonlijk vind ik de Fjord veel mooier. Vind het wel jammer dat 1 van de foto’s met fotoshop is gedaan. Komt jouw transparantie niet ten goede. Gevolg is wat moet ik geloven van je verhaal?