Man was mij volkomen onbekend maar blijkbaar een groot verzamelaar!
Zie ook: geef hier een omschrijving
Man was mij volkomen onbekend maar blijkbaar een groot verzamelaar!
Zie ook: geef hier een omschrijving
Leuk! Thanks, eens rustig doorlezen!
Familie van deze wellicht⊠Scheelt een paar eeuwen, maar wie weet. Pic van het web, maar ik heb precies deze uitvoering. Sublieme barok-kamermuziek, zelfs J.S. Bach schijnt een kopie van de originele partituur gehad te hebben. RG kent dit vast ook wel, en zo niet - heel snel kopen/stelen/downloaden!
Best heel leuke muziek inderdaad!
Zo veel mogelijk Alpinaâs hamsteren in de hoop die van je vader te bemachtigen. Dat vind ik nou mooiâŠ
Ben benieuwd naar de catalogus!
Kocht vanaf 1950 vooral Longines met serienummers 3, 13 en 33. Weet iemand hier waarom juist deze serienummers? Iets occults? Vrijmetselaars wellicht?
De Van Wassenaers behoorden ooit inderdaad tot de rijkste adellijke families van Nederland. Unico Wilhelm van Wassenaer Obdam was een componerende rijksgraaf die in de achttiende eeuw âs zomers op kasteel Twickel bij Delden (in de buurt van mijn geboorteplaats) woonde. Bij toeval is ontdekt dat hij de schepper was van de Concerti armonici, muziek die door de ontdekker van des componisten geautoriseerde uitgave (in de bibliotheek van het kasteel, het is haast een detective), de musicoloog Albert Dunning, werd omschreven als âHollandse luchten boven een Italiaans landschapâ:
Saillant detail: Unico heeft geprobeerd ook zijn zoon voor de diplomatie te interesseren door hem naar Parijs mee te nemen. Daar maakte de jongen vooral kwistig gebruik van alcoholica en de diensten van demoiselles van lichte zeden. Rekeningen daarvan zijn bewaard gebleven en heb ik ooit eens gezien op een tentoonstelling in het kasteel, samen met het manuscript van de muziek van zijn vader. Nogal een contrastâŠ
Van Wassenaer als componist (Wikipedia)
De bestuurder Van Wassenaer was muzikaal zeer getalenteerd, maar liep daarmee niet te koop, omdat dat in zijn aristocratisch milieu niet als een bijzonder passende bezigheid werd beschouwd. Daardoor werd het mogelijk dat door hem geschreven stukken aan anderen werden toegeschreven. Hij was componist van de Concerti Armonici die hij schreef tussen 1725 en 1740. Deze concerten werden gepubliceerd in 1740 door de Italiaanse violist Carlo Ricciotti (1681â1756), aan wie de concerten aanvankelijk werden toegeschreven. Van Wassenaer is daarom ook wel âthe mystery composerâ genoemd.
De Poolse componist François Lessel (1780?-1835) schreef de concerten ten onrechte toe aan Giovanni Battista Pergolesi. De stijl van de concerten is namelijk Italiaans, volgens Romeinse traditie geschreven met vier vioolpartijen en elk bestaat uit vier delen in plaats van de Venetiaanse drie delen, wat destijds gebruikelijker was; ze zijn vergelijkbaar met het werk van Pietro Locatelli. In 1979 werd een handschrift gevonden van de zes concerten in de archieven van Kasteel Twickel, met het opschrift Concerti Armonici. Hoewel er geen muziekhandschrift van Van Wassenaer zelf werd gevonden, bevat het de gedrukte partituur met een handgeschreven inleiding van Van Wassenaer, luidend: âPartition de mes concerts gravez par le Sr. Ricciottiâ (partituur van mijn concerten, gedrukt door Dhr. Ricciotti). Onderzoek van de musicoloog Albert Dunning heeft vervolgens op overtuigende wijze aangetoond dat de Concerti Armonici van de hand van Van Wassenaer zijn.
Heb een linkje naar de muziek ingevoegd op Off topic, onder âWaarnaar ben je aan het luisteren?â
Google maar eens op âjan willem frederik wassenaer horlogesâ en je vindt plenty links!
Man ik zou die graag eens allemaal bijeen zien, 2000 stuks op een heel lange tafel danâŠ
Ben ik ook heel benieuwd naar!
Hij was van 13 maart 1933 geloof ik
Hij heeft ze zelf ook niet op een lange tafel zien liggen. Ze lagen niet al te georganiseerd in alle hoeken en gaten, in zân studeerkamer vooral. Alleen al het regelmatig opwinden van de vooral mechanische uurwerken was bijna een dagtaak, dus aan netjes ordenen kwam hij niet toe
7 jaar laterâŠ
Zag het ook haha. Verzachtende omstandigheid: ik zit nu pas op het forum
Welkom dan.
Hartelijk dank!