Beste forumleden/lezers, ik heb inmiddels een heel aantal horloges verzameld, meer dan 15, en begin het overzicht te verliezen.
Ik wil ze eigenlijk in kaart brengen op een systematische manier, en dat kan natuurlijk in excel.
Maar misschien is er een veel betere mogelijkheid, en doen jullie dit ook?
Alle tips en info welkom.
Ik gebruik idd Excel en dan enkele rubrieken: Huidige collectie, Aangekocht, Verkocht, met daarbij alle mij bekende gegevens. Ook hou ik daar de aan- en verkoopprijzen bij zodat ik kan zien wat een hobby kost…
hans
Ik herinnerde mij dat dit onderwerp hier al eens eerder behandeld is.
Effe snuffelen, en jawel: http://www.horlogeforum.nl/read.php?2,115310,115310#msg-115310.
Misschien heb je er iets aan.
Als je foto’s plaats in Excel verlies je snel het overzicht. Wat je wel kunt doen is per horloge een Word document maken met daarin de voor jou belangrijke gegevens alsmede wat foto’s. Dit document opslaan in je horlogemap (die heb ik ook). Vervolgens kun je in je Excel sheet de belangrijke tekst info zetten en een link er in zetten naar het desbetreffende horloge.
Je kunt in excel ook linken naar de foto’s, en in excel kun je ook nog allerlei andere zaken makkelijk doen, o.a. rangschikken op prijs, jaartal, merk, afmetingen, draagtijd, batterij leeftijd etc, ook b.v. afschrijving.
Ja, maar dan is het gemakkelijker om naar 1 bestand te linken waar alles in staat dan dat je 10 links hebt naar alle foto’s en screenshots van je Ebay aankopen. Je kunt eventueel ook naar de map linken waar alles mbt dat horloge in staat.
Kan je dit niet beter het oude heren topic noemen? Overzicht van de verzameling, kostenplaatje en doorlinken van foto’s.
Zijn volgens mij allemaal resultaten van vergeetachtigheid van de bereikte leeftijd
Gewoon altijd winst maken. Hoef je je niet af te vragen of je hobby geld kost
een genie beheerd de chaos.
Daarmee verklaar ik al jaren de troep op zolder. Ik kan alles vinden totdat mijn vrouw gaat opruimen.
Bedankt voor de link, die trouwens ook weer doorlinkt, hier kan ik wel iets mee.
jantje.vlaam Schreef:
een genie beheerd de chaos.
Daarmee verklaar ik al jaren de troep op zolder.
Ik kan alles vinden totdat mijn vrouw gaat
opruimen.
Op dat gebied kunnen we elkaar de hand schudden.
Opruimen is voor mensen die te lui zijn om iets op te zoeken
Een mooie horlogekist is volgens mij de manier om in een oogopslag de hele collectie in kaart te hebben.
Die heb ik al, maar ik wil meer, en vooral ik wil er ook mee bezig zijn, gegevens opzoeken, verzamelen, het is ten slotte een hobby.
Bovendien kost dit niets, en elke keer weer op jacht naar de volgende is ook een aanslag op het budget.
Google: freeware collection manager
Daar kom je een heel eind mee.
GS Uhrenverwaltung 2-3
In het Duits maar kunnen ook Nederlandse woorden ingetikt worden.
Kost 20 Euro maar misschien kan Capice een kopietje maken.
Hmm, ik ben het overzicht al jaren kwijt, en wil helemaal niet weten wat het kost
Soms rommel ik in een van de voorraad lades en kom er weer één tegen waarvan ik niet meer wist dat ik die had. Ook een leuke vorm van schatzoeken
Wat ik inmiddels heb gedaan om het overzicht te bewaren is Ikea antislip matjes in lades gelegd, en daar de horloges op de rij opgelegd. Als je de lades niet te hard open en dicht doet, gaat het prima. Leeftijd en aanschafprijzen enzo gaat inderdaad niet werken op deze manier.
Excel is een aardig begin, maar ik zou eerder kijken naar een echte database, zoals Access. Daar kun je ieder horloge een kaart geven met alle gegevens en eigenschappen. Later kan je dan makkelijk zoeken op welke eigenschap dan ook, zoals merk, prijs of soort uurwerk.
Behalve Access zijn er genoeg (gratis) databases te vinde op het net, het hoeft helemaal niet zo’n uitgebreid programma te zijn.
Heb hiervoor nog niet zo lang geleden het programma GS Uhrenverwaltung van een forumlid toegestuurd gekregen, werkt perfect
Hier ook een overzicht in Excel met verschillende tabbladen zoals: Huidig, Vertrokken.
En dan bijhouden hoeveel ik ervoor betaald heb, voor hoeveel doorverkocht of geruild, wanneer aangeschaft, waar aangeschaft etc.