Collectie


poljot strela, milex chrono, lesco chrono, angelus chrono.


helicon, olympic, angelus


kama, pobeda, roxy, favre leuba


amfetta, jolus, bifora, plato

sorry voor de foto kwaliteit. Allemaal vintage handopwinders
alleen de poljot strela is een nieuwere.
ik vind die oude handopwinders gewoon wat hebben. En ze zijn redelijk leuk qua prijs voor aan te schaffen.

Mooie vintage collectie. Ook een goede opbergdoos. Ziet er allemaal netjes uit.

Dank je Jurgen. Opbergdoos had ik via MP voor €10. Vond ik een koopje.
Had er graag nog eenzelfde gehad. Maar kan ze nergens vinden.

De foto’s zijn misschien wat wazig maar toch een geweldige presentatie van hele leuke vintage klokjes. Heb je nou een echte favoriet?

Ja. De favoriet is de vergulde Bifora. Deze is van mijn overgrootvader geweest. En heb ik een tijdje geleden van mijn grootvader gekregen. Inca heeft deze in orde gemaakt. Hij miste namelijk de secondewijzer. Ook grootvader zijn Buren komt nog bij de collectie. Maar deze is nog bij de horlogemaker. Die liep niet meer.

Buren is altijd leuk, met microrotor?

Microrotor??? In ieder geval met een vrij zeldzaam cal 1381 uurwerk.
Vrij lang moeten zoeken voor het betreffende onderdeel. Volgens de horlogemaker een niet veel voorkomend caliber.

Ik heb nog nooit van het 1381 uurwerk gehoord. Ik denk dat het de 381 is, een handwinder met sub second en 15 jewels. Ik gok dat het een Grand Prix is :wink: Heb er zelf pas geleden twee opgeknapt.

Ah een handwinder zo te zien. Ik heb zelf ook een handwinder van Buren en dat is echt een persoonlijke favoriet, loopt als een trein en draagt heerlijk.

Buren was de pionier van de automaat met een rotor in het uurwerk i.p.v. er bovenop, hierdoor konden uurwerken veel platter worden gemaakt. Het chronomatic (eerste automatische chronograaf uurwerk) uurwerk dat samen werd ontwikkeld met o.a. Breitling en Heuer heeft een microrotor. Patek Philippe heeft ook nogal wat modellen met een micro rotor. Ik zou in ieder geval graag een Buren willen hebben met dit mechanisme, erg leuk.

Ranfft kent hem inderdaad niet maar watch-wiki weer wel:
http://watch-wiki.org/index.php?title=Buren_1381

Hey daar heb je hem. Weer wat geleerd :slight_smile:

Ik begin er ook langzaam achter te komen dat Ranfft veel heeft maar toch niet alles…

Haha dat had ik al gemerkt. De boeken die ik over Omega heb, zijn veel uitgebreider dan Ranfft.
Ik ging puur uit van het feit dat ik twee Buren horloges opgeknapt heb met een 410 uurwerk. 381 was dan logischer geweest.

Heel leuke collectie. Familiestukken zijn helemaal top!

Fijne collectie, Thijs :~

Heel leuk thijs, zeer consequent ook!

Mooie stukken Thijs!