Collectievorming hoe en wat?

Beste forumleden,

Ik ben eigenlijk wel benieuwd op welke manier jullie je collectie vormgeven. De meeste hebben wel meer dan 1 horloge. Maar welke adviezen hebben jullie nou t.a.v het opbouwen van een mooie collectie of verzameling. Ga je voor 1 merk of kies je voor 1 stijl (pilot, chronografen, complicaties)? Alleen modern of vintage? Automatisch of quartz? Ik merk zelf dat ik een wat warrige, en onrustige verzamelaar ben en dat er niet echt een lijn te ontdekken valt, behalve dan dat ik een horloge op een gegeven moment mooi vind en aan mijn verzameling wil toevoegen. Helaas zijn de prijzen vaak dusdanig dat ik dat alleen maar kan doen door een of meerdere andere klokken weer in de verkoop te doen (er van uitgaande dat mijn vrouw en drie kinderen ook nog te eten moeten krijgen…). Het is bij mij dus een komen en gaan, al zijn er wel een paar echte blijvertjes.

Ik ben gewoon benieuwd hoe anderen, die ook behept zijn met het horlogevirus, dat doen en wat jullie zien als de basis van een goede of leuke collectie. Natuurlijk weet ik: zoveel mensen, zoveel meningen, maar wie weet leer ik iets van jullie ervaringen…

Ik denk dat een collectie zich inderdaad moet vormen, en dat je op een gegeven moment zelf een voorkeur gaat krijgen voor duikers, piloten, vintage, chrono’s, of wat dan ook. Bij mij was het ook een komen en gaan, en uiteindelijk merkte ik dat de duikers meestal bleven. Nu kijk ik ook bijna alleen nog maar naar duikers, maar soms loop je toch weer tegen iets aan dat eigenlijk niet in de collectie past, maar wel mooi is. Dat houd nou juist de lol er in :smiley:

Ruud

Mijn collectie bestaat (op een paar na) uitsluitend uit Panerai horloges.
Ik probeer dan ook met dit merk een mooie collectie op te bouwen.

Mijn Panerai collectie bestaat (op één na) uitsluitend uit nieuw gekochte
modellen!

Groeten Jörgen

Mijn voorkeur gaat meestal uit naar Chrono’s en/of vintage.

Chrono’s vanwege de looks, mooie subials, pushers aan de zijkant, het heeft wel wat.

Vintage omdat deze niet buitensporig groot zijn en het horloge toch een heel ander karakter heeft dan een nieuw horloge, het heeft al een heel leven achter zich en in sommige gevallen is het horloge ouder dan jij (ik ben 22 dus… vintage is voor mij al gauw ouder dan mezelf). :wink:

Een vintage chrono wil ik nog weleens toevoegen, zoiets wat Tom had vind ik erg mooi, of die Heuer van Henrik. :slight_smile:

Ik koop wat ik mooi vind en kan of wil betalen.
Daarom heb ik een duiker, verschillende militaire horloges, veel vintage, chrono’s, een paar nieuwe wat duurdere horloges, hele “aparte” horloges, merendeels mechanisch maar sinds een tijdje zelfs wat quartz, russen, japanners, zwitsers, duitsers, fransen, zakhorloges, stopwatches, een paar klokken en ga zo maar door.
Geen lijn op te trekken dus :smiley:

Ik koop wat ik op dat moment mooi vind

Ik ben ook met 1 horloge begonnen en kan gewoon nooit afstand doen. Ik zit nu op 86 horloges en blijft maar groeien. Bij mij is er niet echt een lijn maar koop wat ik mooi vind. Een paar keer per jaar een duurder horloge met veel impuls aankopen.

Mvg Dennis.

Dennis Schreef:

Ik ben ook met 1 horloge begonnen en kan gewoon
nooit afstand doen. Ik zit nu op 86 horloges en
blijft maar groeien. Bij mij is er niet echt een
lijn maar koop wat ik mooi vind. Een paar keer per
jaar een duurder horloge met veel impuls
aankopen.

Mvg Dennis.

86 horloges ,dat is pas moeilijk kiezen elke ochtend.