Collectioneurs van horloges in de originele doos

Weer een van mijn oudjes, heb ik in dit topic nog niet laten zien.
Iconisch horloge een Harwood +/- 1935 met de originele doos. Bijna 100 jaar oud.
Automatisch uurwerk, Wijzerverzet via het verdraaien van de ring aan de achterkant van het horloge, op de plaats waar normaal de deksel zit.
Eerste bandje en de doos in een meer dan goede staat en dat voor iets dat bijna 100 jaar oud is. Zijn er nog forumleden die de eerste uitgave hebben meegemaakt?
Ik moet nog wel tijd vrijmaken om dit bijzonder item te restaureren.

28 likes

Wow, dat is museumwaardig! :star_struck:

Inderdaad iconisch - en voor mij één van de horloges die ik als ‘grail’ blijf zien, ondanks dat ik hem al heb…én ook weer niet :grimacing: (een horloge dat je niet kan dragen telt eigenlijk niet in mijn ogen)

tja en zo’n prachtig doosje zie ik er niet zo gauw bij komen - wat een unicum Vinwat !!! :ok_hand:

13 likes

O wauw, dat is echt fantastisch!! Ongelooflijk dat de doos er ook nog bij zit.

Dit is typisch zo’n horloge waarvan ik mezelf al jaren afvraag of het zin heeft ook op zoek te gaan. Want zoals @domega al zegt: is het iets om ook echt te dragen…?

1 like

Ik denk zelf van wel - 'n beetje vergelijkbaar met hamer automaten gok ik, en die draag ik bijvoorbeeld niet graag op de fiets. Maar omdat die niet langer loopt dan een paar tellen is dat nooit realiteit geworden :sunglasses:

1 like

Prachtig!
Waarom was het gat op 6? Lijkt me geen kleine seconden aan het uurwerk te zien toch?

1 like

Volgens mij kun je daar zien of het uurwerk loopt. (Dan ‘knippert’ de kleur in het venster.)

1 like

Volgens mij om te zien of het uurwerk in de “wijzer verzet stand” staat.

3 likes

Nope, geeft aan of de tijd verzet kan worden.

Dat klopt Martijn
Er is namelijk geen kroon voor instelactie maar een bijzondere constructie via de draaibare bezel. Om uit ‘rood’ voor normale tijdweergave naar verzetten te gaan draai je de gekartelde ring naar rechts of links.

Daarmee verschijnt na een korte slag ‘wit’ in het venster en de wijzers voor- of achteruit kunnen worden gedraaid.

Ietsje terugdraaien en het venster gaat weer op rood zodat niet per abuis verzet kan worden💫
Beetje vreemd dus maar werkt prima.
Voor dat verzetten via de bezel is er een verticaal geplaatst tandwiel in de rand binnen het vaste blok waartegen de hamers van de rotor hun beperkte cyclus beëindigen - zie foto onder :male_detective:

14 likes

Sorry, nu weer even naar topic - Zentra doosje gevonden maar tot nu geen bijpassend horloge. Voor de foto dus een bijrol voor mijn niet tijd-correcte 60’er jaren Zentra (met defecte veer) :sunglasses:

11 likes

nice topic! feels like strolling through a museum :slight_smile:

1 like

Nee niets te maken met de sec. wijzer.

Hierachter zit een plaatje wat verschuift als je de bezel, bij het horloge van @domega, verdraaid van blank naar rood. Dan kan je middels de bezel de wijzers verzetten.
Wat wel apart is dat bij het horloge van mij de wijzerverzetting middels de verdraaibare achter deksel gebeurd.
Kennelijk hebben ze dus twee verschillende manieren gebruikt om de wijzers te verzetten.
Rare jongens die Zwitsers.

2 likes

Wel, dat dragen is dus erg verschillend.
Ik zal zelf niet zo direct dit soort horloges gaan dragen, de kleine kastmaat past niet direct op mijn pols. ik draag meer horloges met een kastmaat van ongeveer 36, 37.

Maar dat wil niet zeggen dat ik een dergelijk horloge niet graag weer in de originele en werkende staat terug wil brengen. Het is een sport om zoiets weer in orde te brengen.
Dat is hetzelfde als liefhebbers van vintage auto’s. Er zijn legio liefhebbers die graag sleutelen aan oude auto’s om die weer in de originele staat en rijbaar terug te krijgen.

Tja, hamer automaten zijn wel wat kwetsbaar, maar zeker goed te dragen, ik draag regelmatig de JLC Memovox met kal. K825. Ik zal er zeker niet mee gaan golfen en boksen doe ik al zeker niet. Tja, als ik ga fietsen dan moet de buurt wel goed uitkijken.
Maar ik heb dan weer wel het voordeel dat ik die horloges zelf kan repareren.

3 likes

Maar evengoed toch wel mooi zo’n rechthoekige Heuer doos in een etalage :hugs: Helaas zondag dus waren er geen coole vintage horloges geëtaleerd :confused:

7 likes

Wat een prachtige doos, die kom je in deze staat nooit meer tegen.

1985

25 likes

1989: TIMEX Q Men’s micro-computer Quartz watch - Pepsi bezel and Mercedes hand.

23 likes

NOS beter word het niet;)

39 likes

Mooi setje.
Wel een mooi voorbeeld waarom je nooit een rekening met je naam en adres moet ‘meeverkopen’. Voor je het weet knalt iemand je gegevens op het WWW. Ook al is het van een tijdje terug.

2 likes

Na mijn weten het adres van de juwelier. Maar anders oepss en haal ik het eraf